Nu har Loupan lämnat Sverige för ett år eller så

Efter några riktigt bra dagar i Kungshamn, då vi både fått mycket gjort och haft trevligt, vinkade vi igår kväll hej då till Lena, Staffan, Gunn och  Kenneth på S/Y Funny. Vi skrev om återseendet med Lena och Staffan för några dagar sedan och vi blev bjudna på trevlig räkmiddag kvällen före avfärd. Då fick vi också träffa deras norska seglarvänner Gunn och Kennneth som Lena och Staffan träffade i Norge samma sommar som de träffade på oss. Tack för en trevlig kväll, trevligt småprat på bryggan och lån av bil!

Efter tankning så tog vi ut kursen mot Norge och Arendal. Vi hade tur och bidevindsbogen bar oss hela vägen och vi kunde lägga till i Arendal på förmiddagen. Vinden var varierande, men i huvudsak bra hela vägen och vred till vår favör. Dock var det mycket gammal sjö och Ulla fick vid midnatt i förtid lämna över vakten till Pelle på grund av besvärlig sjösjuka. Faktiskt den värsta sen hon kräktes på Pelle mellan Käringön och Marstrand (på väg till Skagen) för drygt tio år sedan. Den resan fick avbrytas och återupptas dagen efter, men icke så denna gång. Vid sextiden kunde Ulla återinträda i tjänst och Pelle fick åtminstone en stunds sömn innan angöring och hissning av norska gästflaggan. Ulla nynnade också ”Ja, vi elsker” när flaggan hissades :-). Bra tips mot sjösjuka mottas tacksamt!

Vi år en härlig brunch innan vi tog en väldigt lång power nap, duschade, och gjorde after sail, dvs fräschade till båten. Sen var det dags att göra stan! Kvällen har avslutats med champagne, god middag och till sist fotbollsfinal på Hamnpuben (sorry Claudio :-(, men de var helt enkelt bättre den här gången). Nu kommer vi att sova gott!

1 thought on “Nu har Loupan lämnat Sverige för ett år eller så

1. Hej!
    Det är roligt att ”följa med er” på ert äventyr! Vi har ju sedan tidigare fått litet info via Gunnar o Kristina, men bloggen blir ju mer direkt – roligt att läsa!

Enligt en kompis till oss som seglade från Göteborg till Skottland förra året i hårt väder höll de sjösjukan stången genom att tugga Calma, receptfria medicinska tuggummin, som tydligen var väldigt bra! Kan kanske vara värt ett försök!

Lycka till på den fortsatta färden!

Eva och Pelle (Nathorst)

PS
    Det går inte att följa er på marinetraffic.com längre – skriver man in båtnamnet får man svaret ”utom räckvidd” – fel på AIS-en eller föredrar ni att färdas incognito? DS