Från Caledonienkanalen till Inre Hebriderna

Efter tre trevliga dagar i kanalen och efter att ha klarat Neptunes staircase (trappa med 8 slussar) galant så gick vi vid lunchtid på torsdagen ut i havet igen. Vädret slog om på morgonen och det ena lagret efter det andra åkte av. Sen har det varit fortsatt ganska fint, men underställ och fleece har åkt på igen eftersom det är ganska kallt så fort man inte är i lä. Första natten i det fria tillbringade vi i Oban där vi la oss i marinan på ön Kerrera. Vi tog taxibåten över till stan och fick en oförglömlig kväll på Seafood Temple. Det är en fiskare som startat Obans minsta restaurang och vi fick superläckra pilgrimsmusslor, ostron och hummer. Dessutom hade den pyttelilla restaurangen en helt bedövande utsikt med årets vackraste solnedgång.

Vi hade tänkt fortsätta norrut till Tobermory på Mull, men väderprognoserna framåt fick oss att starta färden söderöver. Vi tänker redan nu att vi någon gång ska segla tillbaka till Skottland igen och ge öarna mycket mer tid, då det är fantastiska omgivningar och trevliga människor.

Fredagens tur gick sedan över ett spegelblankt hav och med god medström till Craighouse på Jura.  Till och med det ökända Corrywreckan låg spegelblankt. Vi låg fint på svaj vid en boj med bergen Jura Paps i fonden. Vi tog en tur med jollen in till den mikroskopiska byn med destilleri och hotellbar, där vi åt middag med fisk och skaldjur igen. Det gäller att passa på när man har de pinfärska läckerheterna så nära!

Idag blev det äntligen ordentlig seglingsvind och vi fick fin halvvind ner till Islay och Port Ellen. Här ligger vi skyddade för den ganska starka vinden. Vi har på eftermiddagen tagit en promenad i det vackra vädret till destilleriet Laphroaig, med vidhängande provsmakning och köp.

Islay, som ju är maltwhiskyns högborg, känns som en levande och bördig ö. Vissa växter känns riktigt exotiska, som t ex häcken med Fuchsia som vi gick förbi.

Imorgon planerar vi att segla ner till Bangor utanför Belfast.

2 tankar på “Från Caledonienkanalen till Inre Hebriderna

1. Åh så underbart ni verkar ha det. Det är ni värda. Det vore verkligen trevligt att besöka de trakter som ni nu är i.