Motorproblem i Bayona

Nu har vi legat här i Bayona i drygt en vecka. Ett trevligt ställe på alla sätt och vis, men vi försökte ändå ta oss härifrån i lördags morse för att gå vidare till Portugal och Porto. När vi passerat hamnpirarna upptäckte vi att motorn inte riktigt uppträdde som den brukade och efter att ha kört lite fram och tillbaka ute i viken så beslutade vi oss för att gå tillbaka till hamnen. De senaste dagarna har vi sedan ägnat oss åt felsökning, understödda och påhejade av Funnys, Solits och Bess Safari Too’s besättningar samt kontakter med Yanmar i Sverige. Stort tack till alla för uppställning och engagemang! Idag, tisdag, kommer José från Yanmars spanska serviceorganisation för att försöka hitta och åtgärda felet. Vi håller tummarna, men av de indikationer vi fått så blir detta sannolikt både tidskrävande och dyrt (suck!!) och vi kan nog bli kvar här i Bayona ett bra tag till.

Det hela började med att motorn stannade när vi tog ned seglen på väg från Portosin (där vi hade tankat fullt) förra lördagen och när vi försökte starta som kom bara vit rök. Vi upptäckte då att vi fått vatten i dieseln och här i Bayona sög vi sedan ur ca 3 liter från botten på tanken och bytte alla filter till motorn. Vi trodde därmed att problemet var ur världen, men efter att vi fått vända tillbaka in i hamnen såg vi att dieseln i tanken var väldigt grumlig och vi pumpade därför ur all diesel ur tanken och såg till att tanken och alla slangar var rena. Det här gav i sin tur upphov till en hel del merarbete, då det visade sig att den ena av de sju 30-litersdunkarna som marinan ordnat åt oss läckte i botten och vi fick diesel på och under durkarna. Humöret var inte på topp när vi svettiga och trötta äntligen var klara med urpumpning och efterföljande sanering av båten vid 21.30-tiden i lördags kväll. Diesel eller ej – man kan konstatera att det finns behov av att skruva loss och lyfta på durkarna för rengöring nu och då när man som vi bor i båten länge, så inget ont som inte har något gott med sig. Nu har vi en väldigt fräsch och ren båt!

Glada i hågen vaknade vi i alla fall på söndagen och fyllda av tillförsikt åkte vi ut för att prova om inte problemen skulle vara borta efter tankning av ny diesel. Tji fick vi, och felsökningsarbetet fortsatte hela söndagen och måndag förmiddag, men nu står vårt hopp till José som anländer om en stund.

Tiden här i Bayona har ju förstås inte bara varit elände, utan vi har också varit och besökt den fantastiska katedralen i Santiago de Compostela, provat vin med Solits besättning hos Martin Codax, firat Marys födelsedag med en helkväll, badat och haft det allmänt bra i det sköna vädret. Vi har också hunnit med ett ordentligt blåsväder då det blev lite smårörigt här i hamnen. Här i hamnen ligger också en kopia av Columbus fartyg Pinta som han reste till Västindien med. Fartyget ser väldigt smalt och högt ut och man blir inte sugen på att segla henne på havet.

Vi hade förväntat oss nordliga vindar när vi väl kommit ner till Spanien, men hittills har det bara blåst syd eller sydväst under de tre veckor vi varit här. Av de lokala båtarna så är det mycket ovanligt med såna förhållanden, men nu ser det ut att bli mer nordliga vindar framöver. Hoppas de håller i sig tills vi kommer loss J!

7 tankar på “Motorproblem i Bayona

1. Vilken otur men härligt att ni fick prova viner hos Martin Codax som vi importerar i Sverige. Har inte varit där själv men hoppas att det var bra!

2. Oj, oj oj vilka äventyr! Tur att felet uppträdde där ni är men förstår att det blir lite oroligt innan ni har svaret på vad som felas.

3. Fy vilken otur men det kunde kanske ha kommit vid ett sämre tillfälle. Hoppas José fixar motorn och att ni får nordliga vindar när ni ska söderut. Hälsningar Gunnar och Kicki

4. Åsa, besöket hos Martin Codax var väldigt trevligt och goda viner fick vi smaka och köpa. Så nu har vi ett litet lager att läska oss med. Vår trevliga guide Angela berättade också att det var ni som importerade deras vin till Sverige.

5. För ett antal år sedan seglade jag med Travel mot Kanarieöarna och ute på Biscayabukten stannade motorn. Felet visade sig vara en typ av alger som växte till sig i tanken, dieseln blev som en tjock gröt och täppte till all tillförsel av bränsle till motorn. Det blev total rengöring och sköljning av tank slangar och motor.
    Hälsningar SandElVan, Arcona 400, nr 27. Bengt/tidigare granne med Torgny.