Finaste stället hittills!

Nu har vi tillbringat fyra dagar på La Palma och är fyllda av intryck från denna lilla ö. Vi har haft bil i tre dagar och trots öns litenhet finns hur mycket som helst att se, så det blir bil ett par dagar till. Ön är som sagt liten, bara cirka 6 mil lång och cirka 3 mil bred på sitt bredaste ställe.

I mitten av ön finns höga och dramatiska bersstoppar i det område som heter Caldera de Taburiente. Flera toppar är över 2000 meter och ännu fler mellan 1500 och 2000 meter. Mellan topparna finns världens största vulkankrater. I sina nedre delar är bergen frodigt skogsbeklädda, men över trädgränsen är det olika gråaktiga buskar och lavaberg i olika kulörer.

Vi var upp till den högsta toppen, Roque de los Muchachos, igår. Vi startade med 27 grader nere vid hamnen och slutade med 13 grader uppe på toppen där solen sken, men molnen vällde upp ur dalarna.

Vid god sikt ska man kunna se 1500 meter ner. Det gjorde inte vi och det var nog tur, för Ullas höjdrädsla gjorde sig påmind när vi promenerade längs kraterkanten.

Här uppe finns också ett av världens mest moderna astrofysiska forskningscenter där många länder, bland annat Sverige är inblandade. Här fanns flera stora teleskop som det kändes lite ”James Bond-aktigt” att stå och titta på.

På norra delen av ön är det en dramatisk kustlinje med branta berg och djupa raviner som stupar ner mot kusten. Här är också mycket grönt och frodigt med stora träd och buskar som växer tätt på de vertikala bergväggarna.

Längs kusterna finns många bananodlingar och bananerna (eller platanos som de heter här) är öns viktigaste inkomstkälla.

Turism är ännu inte så stort, men man satsar för att utöka besöksnäringen. Det borde verkligen finnas goda förutsättningar för det, tycker vi, då det är enastående mycket att se och göra på en så liten yta. Som tur är finns inte så många stora sandstränder, vilket kanske gör att turismen kan stanna på en lagom nivå.

Idag har vi utforskat södra delen av La Palma och det är ett vulkantätt område. Det senaste utbrottet var 1971 från vulkanen Teneguia.

Vi vandrade runt på kraterkanten till vulkanen San Antonio med utbrott på 1600-talet och Pelle fick jobba en bra stund innan det blev en så här glad min från den höjdrädda Ulla.

På södra delen av ön odlas en hel del vin i lavastenen, bland annat Malvasiadruvan som ger ett lite sött vin.

De små städerna är överlag mycket välskötta och vi gillar alla de fina färger som många hus målas i. De färgglada husen gör sin fint mot de vita hus som är i majoritet och mot den växtlighet som finns här. Nedan finns några smakprov

Vi har också plockat upp lite inspiration till SL (Storstockholms Lokaltrafik). Så här fina är alla busshållplatser. Obs SL: glöm inte palmerna 🙂

Så här fin var gårdagens lunchrestaurang utifrån

Och på insidan

Restaurangen hade flera små rum och var fylld med helgfirande familjer. Det var helgdag här, då man firade att Columbus (portugis) upptäckte Amerika denna dag på den spanska kungens uppdrag. Han startade sin resa från grannön Gomera.

Ja, som ni ser så är vi lite kära i La Palma. Människorna är ödmjukt vänliga och stolta över sin ö. Vi fortsätter utforskandet imorgon med att besöka en skog som är skyddad av UNESCO. Där växer träd och ormbunkar som anses vara levande fossiler. Låter lite skumt! Vi tänkte även besöka Charco Azul som är saltvattenspooler i berget och bada lite. Innan vi lämnar La Palma ska vi också gå på en vandring på en av de många, många vandringsleder som finns här. Förmodligen blir det i Caldera de Taburiente.

6 tankar om “Finaste stället hittills!

1. Hej!
    Kul att ni tagit er till La Palma som är en av de vandringsplatser vi är mest nöjda med. Vi var där 2009 för och firade nyår tillsammans med Sara och Andy. Vi tyckte allihop att det var en jättefin ö. Lite speciellt är det genom att man där kan välja bland åtminstone tre klimatzoner. Vi gick också en vandring upp i Caldera de Tabuirente förutom att det var lite då var lite svalt däruppe ca 5 grader, så var vi supernöjda. Den vandring som jag tyckte var mest fascinerade var den på södraste delen i lavasandsöknen. Vi gick sammanlagt fem dagsvandringar och var mycket nöjda med samtliga.

Ha det gott
    Elisabet

2. Så roligt att läsa om La Palma! Ön ser verkligen vacker, spännande och dramatisk ut! Man blir lockad att ta sig dit. Tack för att ni inspirerar oss. Just nu i tvättstugan med avslutatstvätten på Kungstensgatan. På temat ”skilda perspektiv”. Kram

3. Ulla, jag känner med dig när det gäller höjder. Detta är vandringarnas baksida :-(. Men en liten tröst, jag tycker mig märka en liten minskning av känslan efter att ha utsatt mig för en hel del.

Janne

4. Jaså, ni har smitit iväg till La Gomera. Hoppas att ni får det lika fint där som ni har haft det på La Palma. Och så har ni nu sällskap i hamnen av ett par andra svenska båtar.

5. Ja, vi kom till La Gomera igår kväll i sällskap med svenska Arcona 400 Solvind som låg bredvid oss på La Palma en morgon när vi vaknade. Här har vi sen sett ytterligare två svenska båtar. Vore trevligt om Vita plötsligt också låg bredvid oss en morgon. Är ni på väg?

Skickat från min iPhone

6. Nix, Vita är inte på väg. Hon ligger inbakad i krympplast på Kattholmen. Däremot var jag sugen på att nappa på tipset som ni förmedlade om behovet av en besättningsman över Atlanten. Men jag kommer att vara i Florida under 6 veckor innan jul, så det fungerar tyvärr inte. Som ni märker lever jag ett ungefär lika tufft liv som ni gör. Kämpa på!