Racerfart och turistchock

Redan på La Palma fick Pelle upp ögonen för en intressant färja som trafikerar de västra kanariska öarna. Vi fick sedan väja för den på kvällen när vi var på väg in mot La Gomera. Färjan är världens största och snabbaste färjekatamaran som kör med en hastighet på 40+ knop.

Eftersom vi väntar på den mer västliga vinden mot Lanzarote så bestämde vi oss för att ta en tur över till Teneriffa med färjan för att äta lunch. På väg ut från hamnen på La Gomera:

Eftersom det är cirka 20 sjömil är det en halv timmes båtresa.

Då vi nu vant oss vid öar med mycket lite turism, så fick vi något av en turistchock när vi steg i land i Los Christianos. Här vimlade det av väl insmorda turister som drack paraplydrinkar och åt glass. Den tänkta lunchen blev en fika och när vi kom hem igen till La Gomera uppsökte vi vår favoritrestaurang här, El Charcon, som ligger med ett underbart läge vid hav, klippor och palmer alldeles i närheten av hamnen. Dessutom har de jättegod mat och vi åt de godaste Gambas al ajillo som vi ätit under alla våra veckor i Spanien. Här är den trevlige ägaren

Imorgon ser vindprognoserna bra ut med sydvästliga vindar, så vi lämnar La Gomera imorgon förmiddag och räknar med att vara framme i Marina Rubicon på Lanzarote under onsdag eftermiddag. Nu ser vi fram mot att träffa Ingbritt och Peter!

3 thoughts on “Racerfart och turistchock

1. Ja ni får verkligen vara med om mycket. Nu hoppas jag att väder och vind är till er fördel så att ni kommer till Lanzarote. Jag har inte haft någon kontakt med Peter och Ingbritt bortsett från första dagen. Jag har bestämt mej att inte ringa och ”störa”, jag har en känsla av att de tycker, eller kanske jag skall säga Peter tycker att jag ringer för ofta !!!! I dag har vi + 2 grader och sol. Kram Mamma !

2. Fendra av ordentligt mot Acapella. Ni måste se till att er fina Arcona inte smittas av något olämpligt från Bayern.

3. Håkan, Acapella som vi ligger bredvid är en holländsk båt som är på väg på en 5-7 års jordenruntsegling. Helt ofarligt och mycket trevligt par! Vi ligger i en holländsk koloni med 5 båtar som ska till Västindien med och utan ARC eller jordenrunt. Tre av båtarna har två eller flera barn ombord. Vi möter allt fler sådana och det verkar fungera bra, men vi tycker de är rätt duktiga