En vecka bland Grenadinerna

Vi lämnade Bequia efter att ha lagt till långsides med fartyget Kingfisher som låg ankrat ute i bukten. Där kunde man tanka vatten och diesel och vi fyllde vattentanken och några reservdunkar med färskvatten inför seglingen söderut. Det blev fin halvvindssegling igen och efter 25 sjömil var vi framme vid ön Mayreau och Saline Bay, där vi ankrade för natten.

Det blev en ganska så gungig kväll och natt och vi var flera som tog en sjösjuketablett till efterrätten. Alla klarade sig dock bra och vi sov möjligen extra gott på varsin Postafen. På morgonen simmade några in till den fina sandstransden och andra tog jollen. Det kräver lite teknik att komma iland när dyningarna rullar in mot stranden. Ibland får vi vatten och sand i jollen och ibland går det utan att vi blir dränkta. Vi blir i alla fall bättre på att hantera jollen i vågorna ju mer vi tränar.

Vi tog en härlig promenad runt ön som kantas av fina stränder och turkosblått vatten.

Sista etappen på vår promenad blev att streta oss upp för den väldigt branta backen upp mot byn där vi belönade oss med lunch och bad i poolen på Dennis Hideaway innan vi simmade eller jollade tillbaka till båten.

Vi seglade sen de få sjömilen till Union Island och staden Clifton. Vi la till hos Anchorage Yacht Club, som har en enkel pontoonbrygga med ett tiotal platser. De har även en hotellverksamhet och där hade Josefin och Björn checkat in i fräscht och trevligt rum med fin terrass mot båtbryggan och stranden.

Flygplatsen låg alldeles bredvid och där hade de små planen en spännande och tight inflygning

Vi gillade den lilla staden Clifton, som kändes genuin och avslappnad. Här en del av den lilla lokala fruktmarknaden

Pelle, Martin och Simon blev väldigt förtjusta en den lokale music master som fanns i staden och som kunde tillhandahålla all världens musik, som verkade finnas på hans dator. Med de tre ovan nämnda gjorde han fina affärer de dagar vi var där. Härlig reggeamusik har sedan strömmat ur Loupans högtalare.

Anna-Sofia och Pelle behövde också klippa sig och besökte därför

Här är Toya själv i full action

Ett studiebesök gjordes också på steelpan-fabriken. Här färdigställs och putsas en bassteelpan

En av dagarna gjorde vi en tur till Tobago Cays,

där vi förstås snorklade och tittade på jättesköldpaddorna.

Det var en härlig känsla att simma bara någon meter från dessa djur när de betade på botten.

Lite mer förskräckta blev vi när en stor rocka dök upp bakom ryggen och passerade oss!

Vi lämnade Tobago Cays och gick in till Clifton till kvällen, då det blåste frisk vind. Även bryggan inne i Clifton gungade friskt.

Vi stannade kvar på Union Island ytterligare ett par dagar, men bytte plats till Chatham Bay. Chatham Bay är en stor vik med fin sandstrand och höga berg runtom. Här fick vi ett riktigt blåsigt dygn med vindar upp mot 35 knop, men ankringseglet och dubbla Spade-ankare fixade det bra. På kvällen var vi på grillmiddag hos Jerry, en av de som har enkla restauranger på stranden. Det blev en riktig toppenkväll med supergod mat och härlig miljö med sand mellan tårna. Jerry kom också ut med färskt bröd till båten nästa morgon.

På morgonen den 7/1 lämnade vi Chatham Bay och seglade i den friska vinden de 40 sjömilen ner till Grenada och St George. Här ligger vi nu i den välordnade och fina marinan Port Louis. Dusharna är de finaste sen vi lämnade vår lägenhet i Sverige.

Ungdomarna checkade ut från båten när vi kom hit och har tillbringat ett par dygn på Grenada Grand Beach Resort, som ligger tio minuters jollefärd från marinan, vid den långa stranden Grand Anse. Här är Björn fångad vid poolbaren.

Sista kvällen bjöd ungdomarna på avskedsmiddag och vi kramades hej då dagen efter, innan det var dags för dem att åka till flygplatsen för vidare färd mot Stockholm. Det har varit härligt att få ha alla här och ett speciellt tack till Martin och Björn som offrat studier och arbete för långseglats över Atlanten med oss!

Grenada, som har cirka 100 000 invånare är väldigt fint. Mycket frodig grönska och höga berg.

6 tankar på “En vecka bland Grenadinerna

1. Å vilken början på söndagen. Jag kollar varje dag om ni skrivit något, men det har varit långt uppehåll. I dag var det en lång redogörelse om de senaste dagarnas
    äventyr. En som bor i norden har svårt att förstå, men bilderna talar ju sitt tydliga språk. Sofia ringde första morgonen hon var hemma.Enligt henne har dom planerat att komma till mej den 26 jan. Hoppas att alla kan komma då, det brukar vara svårt att samordna. Här är allt bra. I går plockade jag ner allla julsaker och idag e.m. är det tjugondag Knut kaffe i C-delen.och så städar vi bort julen där också och så börjar alla aktiviteter nästa vecka. Det blir bra att komma igång. Vi har – 6 grader nu på morgonen. Kram till er alla.

2. Såååååå härligt ni har det! Fantastiskt roligt att läswa om era äventyr. Det känns så nära!
    Idag 15 km skridskor i solsken och -5 grader på Norrviken.
    imorgon kväll middag med SARC styrelsen
    Stor kram till er alla!

3. Låter sannerligen magiskt och man blir lite avundsjuk här hemma i kalla vintern!
    Men, det är gott att höra att ni har det bra.
    Kramar

4. Härligt att följa era upplevelser. Är lite nyfiken på om frisörsbesöket var till belåtenhet. Själv klippte jag mig på Barbados för en herrans massa år sedan. Där hade man ingen sax, endast maskin.
    Jag klagade inte om att de tagit för lite efteråt. 🙂