Vilken tur vi haft!

Vi lämnade Harstena tidigt på tisdagsmorgonen. Måndagen hade vi ägnat åt sovmorgon och båtpyssel. Målet var Kalmar och vi kunde lägga till strax före midnatt efter en dag med mestadels sol och segling blandat med motorgång på grund av svaga vindar. Sen var det dags för ”liggedag” igen, då vi hade samlat en del återstående ärenden, t ex behövde v hämta ut recept på apoteket, skaffat ny gasregulator och lite annat hos Thermoprodukter som huserar i Kalmar. Vi hade den enastående turen att hamna bredvid en engelsk båt, S/Y Tutti Boni, med tre trevliga herrar och en skeppare som tillbringat tre säsonger på Orkneyöarna och kunde ge oss en del tips och kontaktperson där. I gengäld fick han vår Arholma-Landsort, som vi inte tror vi kommer att behöva på ett tag.

Både tur och och otur hade vi när Pelle tappade sitt kreditkort i vattnet på drygt fem meters djup när han skulle betala hamnavgiften. Efter lite funderande tog vi kontakt med en dykfirma för att se om kortet kunde räddas. Känns ju rätt viktigt att ha flera alternativ när vi kommer lite längre bort från Sverige.

Gissa om vi var glada när det guldglänsande kortet dök upp i händerna på Jessica från Octopus dykshop! Vi har provat det med lyckat resultat också så det var väl värt att bli 750 kr fattigare, vilket var vad dyket kostade.

Nästa dag seglade och motorerade vi ner till Utklippan och fick en toppenkväll med sol, värme och överraskande få båtar i hamnen. Har alla åkt på chartersemester? Tiderna förändras också på Utklippan och där fanns en automat istället för hamnvärd för hamnavgiften, fyren var inte igång och inget vandrarhem heller.

Flitigt fortsatte vi vidare nästa morgon för att korsa Hanöbukten. Väldigt behagliga förhållanden, men vinden tog slut strax före Sandhammaren och vi kom för motor till Falsterbokanalen före midnatt och hittade en privat brygga där en sent vaken ortsbo erbjöd oss att ligga över natten i väntan på broöppning nästa morgon. Lite trötta var vi när vi gick under bron vid 7-tiden på lördag morgon, men efter morgondopp (Ulla) och frukost på trevliga Annas bageri, så vaknade livsandarna och för första gången på vår soliga segling hemifrån så blev det också VARMT på riktigt. Dags at montera biminin alltså!

Vid lunchtid lämnade vi Höllviken och gick för motor uppför ett absolut spegelblankt Öresund. Bro-whiskey blev det förstås under Öresundsbron och pelarna verkligen speglade sig i det stilla vattnet.

Vi tog paus i Helsingborg över kvällen där vi träffade Anna-Karin och Ulf och fick ett trevlig kväll på krogen i ett somrigt Helsingborg, som verkligen sjöd av liv och avslappnade semesterfirare.

Igår gick vi, igen för motor på ett spegelblankt hav, till Torekov. Här tänker vi umgås med vårt mysiga barnbarn Wilmer och hans kära föräldrar några dagar och sen se hur vi ska ta oss vidare åt nordväst. Tanken är att vi ska ta oss till Orkneyöarna, sannolikt via Norge. Idag blåser det ordentligt här i hamnen och båten kränger i vindbyar upp till 20 m/s. Väder- och framförallt vindutsikterna för veckan ser inte så lovande ut med väldigt friska vindar i den kanske inte mest gynnsamma riktningen. Vi får se hur vädret utvecklas.

Pelle får väl trösta sig med att börja installera vår nya SSB-radio, som Sofia och Simon hade i bagaget, om väntan på gynnsamt väder blir lång här i Torekov.

En summering av vårt första vecka är att VILKEN tur vi haft med vädret och vilken tur att kreditkortet gick att rädda! Enda smolket i bägaren är att Ulla dragits med en seg halsinfektion som gjort henne lite hängig och nu de senaste dagarna nästan helt tyst, då rösten i stort sett är borta.

5 tankar på “Vilken tur vi haft!

1. Vi får hoppas att den gångna veckan inte var årets sommar här på ostkusten. Just nu piskar sydosten och regnet våra rutor i Räfsnäs. Cordula är nu överlämnad till ny ägare med hemmahamn i Västerås. Hoppas att er tur med vädret fortsätter och att ni kan ta er vidare mot Orkneyöarna.
    God seglats och Ulla blir snabbt blir frisk tillönskas ni!
    Lasse

2. Ni skriver trevligt, det är verkligen kul att läsa. En bra historia om kreditkortet. Att tappa kortet i sjön hade fått vem som helst att bryta ihop. Ha det så trevligt med Wilmer, Sofia och Simon.
    Hälsningar Gunnar

3. Hi Pelle and Ulla

We have a term for slippery fingers, we say ”butter fingers”.

I hope your journey continues with more good luck and please keep your fingers out of the butter! 🙂

4. Snälla Pelle ge en kort beskrivning vad en SSB radio innebär. Hittar bara sidor på nätet som man måste vara civ ing för att fatta.

5. Krya på dig Ulla ! Pelle någon har låtit mig veta att ni har köpt en Aqua Gen , stämmer det och har ni provat vad den ger ?
    Tacksam för mer info pris inköpsställe osv