Vi har lämnat Sverige

Det blev en lite längre vistelse i Torekov än vi från början tänkt. Vi fick några trevliga dagar då vi umgicks med Sofia, Simon och Wilmer, men vi hann också vara på grillkväll med Ullas brorsdotter Jessica med familj. Här har Wilmer kommit till Hamnkrogen, vårt favorithak i Torekov.

Sen fick vi väldigt hårda vindar från väst och nordväst som gjorde att vi blev kvar. I tre dagar ylade det i riggarna och båten krängde ordentligt i hamnen då vindstyrkan låg på konstant på 15-18 m/s och mer i byarna. Som mest visade vindmätaren på 22 m/s. Både vackert och vresigt såg havet ut och badbryggan i Torekov var tämligen tom, då det var himla kyligt också..

I väntan på bättre förhållanden fick vi tillfälle att träffa Maarit och Dick på S/Y Maverick, en annan av årets avseglare från Oceanseglingsklubben, som också väntade ut kulingen i Torekov. De kom in kvällen innan blåsten började och Ulla kommenterade att ”den här båten ser långseglaraktig ut”.

Nästa dag så visade det sig vara precis så. Kul med alla dessa oväntade möten! Här är Maarit seglingsklar för ny etapp.

Vi fick också en snabb träff med Edward, som blir en i besättningen över Atlanten.

På lördag förmiddag var det mycket båtrörelser i hamnen, eftersom alla var sugna på att ge sig iväg efter alla blåsdagar. Vi lämnade Torekov vid halv elva-tiden med lite obestämt mål: vi seglar norrut/västerut så länge vi har lust. Vinden var väst-nordvästlig så vi började gå norrut med fin segling ända fram till ganska sent på kvällen. Prognoserna talade om vindvridning mot väst och sedan mot sydväst, så vi funderade på Skagen eller eventuellt sydvästra Norge för att skaffa oss en bra utgångspunkt inför seglingen till Orkneyöarna. Efter lördagens fina segling vred och trixade vinden under kvällen för att till sist somna sött till natten. En vacker solnedgång fick vi.

Vi fortsatte utan vind under natten förbi Skagen för motor och satte på morgonen kurs mot Norge och Kristiansand och Ulla fick för första gången denna resa hissa artighetsflagga. Alltid lika roligt!

Det blev en blandning av bra segling, långsam segling och motorgång innan vi kom till Kristiansand vid 19-tiden på söndagskvällen. Det känns skönt att vi nu har kommit så långt så vi lämnat Sverige och att vi fått en vettig position för att vänta på ett lämpligt väderfönster för att ta oss över till Orkneyöarna. Väldigt bra också att få tillfälle att träna lite på nattsegling, vaktrutiner och annat som kommer när man seglar länge. Det firade vi med champagne från Sofia och Simon när vi lagt till och efter både champagne, dusch och middag så somnade vi blixtsnabbt. Disken stod snällt och väntade när vi vaknade i morse.

Idag har vi haft en skön dag i Kristiansand, som är en trevlig liten stad. Vi har invigt våra nya cyklar och Ulla har besökt apoteket och laddat med massor av Marzine, favoriten bland sjösjuketabletter, för eventuella framtida behov. Ännu så länge har ingen sjösjuka varit i farten dock. Vi har också upptäckt att vi har gjort en miss när det gäller gasolen och inte haft flaskorna fyllda när vi lämnade Sverige, så en del av dagen har gått åt till att försöka lista ut hur vi ska få våra PC5-flaskor fyllda. Vi konstaterar att det är en välbekant del av långseglarlivet: att lösa olika oväntade problem. Man får anledning att prata med många i alla fall för att få råd och tips. Vi har också spanat på väder för att försöka hitta fönstret för seglingen till Orkneyöarna. Det är kanske inte det lättaste denna sommar med lågtrycken på ett pärlband från väster. Flitiga studier av grib-filer pågår och vi får se vad vi hittar på. Att kunna vänta är också en långseglarkonst!