Fast i norska fiskegarn

Efter tre sommarsoliga dagar i Kristiansand så kom äntligen en vindprognos som inte visade västliga kulingvindar runt Lindesnes, som är Norges sydligaste punkt och ett ökänt väderutsatt område med starka vindar och svår sjö. På torsdagen kryssade vi därför vidare till Mandal i ganska stampig sjö för att vara i bra postion för att utnyttja en dags ostliga och sydostliga vindar, vilket var utlovat till fredagen. Vårt mål för fredagen var Tananger, nära Stavanger, cirka 100 sjömil bort. En bra utgångspunkt för översegling till Orkneyöarna, då sträckan är kortast möjliga, vilket inte är så dumt denna trickiga vädersommar.

På fredagen steg vi upp tidigt och kunde passera Lindesnes i lätta vindar under morgonen.

Vi satte segel direkt efter och fick fin undanvindssegling med sol och medström. Det är vackert att segla längs den norska kusten, här Lista fyr.

Under eftermiddagen mulnade det och strömmen vände emot och strax söder om Järens rev bestämde vi oss för att ta ned seglen, då vinden var för svag i förhållande till de vågor som bildats under dagen och dessutom spöregnade det. När vi rullat in förseglet gör båten en kraftig gir och vi tror att vi fått något problem med autopiloten. När vi sedan startar motorn hör vi konstigt ljud och vibrationer och vi stänger av den direkt. Vi förstod att vi fått något i propellern och startade därför igen och backade försiktigt, vilket gick bra och vi tänkte att problemet var löst. Vi gick sen upp mot vinden och tog ner storseglet, men då blev det stopp och vi var fast på riktigt. Båten la sig med aktern mot vinden och vi kunde se en grov lina komma ut från vår akter ganska djupt ner i vattnet och vi låg helt stilla. Efter en stunds funderande insåg vi att detta var inget vi kunde åtgärda på egen hand, speciellt som sjön var ganska grov. Det blev ett VHF-anrop till Rogaland Radio, som ordnade så att en båt från Reddningsselskapet skickades ut till oss från Egersund. Den skulle komma efter en timme.

Ulla hade säkerhetsutbildningens råd klingande i öronen att det bästa för säkerheten är att besättningen är varm, torr och mätt så vi passade på att äta lite Felix gulaschsoppa och byta till torra handskar och stövlar medan vi väntade och så hann vi skicka lite glada sms och göra några Facebook-uppdateringar kring vår situation. Tack för uppmuntrande tillrop!

Punktligt kom sedan Reddningsselskapets båt Kristian Gerhard Jebsen med tre trevliga och handligskraftiga gutter ombord.

De började först med att försöka få tag på den grova lina som vi satt förankrade i genom att kasta en fångstdragg och på så sätt fiska upp linan. Det lyckades och efter mycket slit lyckade de också skära av den så vi flöt fria.

Däremot var det inte läge att starta motorn eftersom linan runt propellern också måste bort och en dykare måste ner och fixa det. De hade dykutrustning ombord, men eftersom sjön var så grov så kunde de inte dyka på plats, utan de tog oss på släp mot Tananger. När vi var inne på lugnare vatten, så föreslog de att de skulle dyka för att ta bort linan och sedan skulle vi kunna ta oss för egen maskin de sista sjömilen om inget var skadat. Det tyckte vi lät som en bra ide’ och en av killarna hoppade i full dykarmundering med lampor och kamera för att kunna jobba i mörkret och dokumentera.

Det tog inte många minuter innan han kom upp igen med linan som legat runt propellern och också en stor boj. Vi hade alltså i samband med segelnedtagningen missat en utmärkning för ett större fiskegarn och gått rakt över bojen. Inte bra, men lätt hänt när fokus är på segelnedtagningen och bojarna är lätta att missa i den grova sjön. Här är en bild som dykaren tog och som vi fick mailad till oss idag.

Vi fick sen provköra lite och kunde glada och tacksamma vinka till våra hjältar och i ihållande regn och åska ta oss de sista sjömilen till Tananger, där vi la till kl 00.30 på natten. Gissa om det var skönt med en varm dusch och ett stärkande glas innan vi somnade och sov gott till långt in på förmiddagen.

Idag har vinden ylat i riggen och regnet smattrat mest hela dagen. Vi har tagit en promenad och det är ett lite udda samhälle: tittar man åt ena hållet så är det som ett typiskt kustsamhälle på svenska västkusten med fiskebåtar och vita trähus som klättrar bland klipporna och tittar man åt andra hållet är det en stor hamn och industriområde för oljeindustrin.

Vi hoppas vi kan starta överseglingen till Orkney imorgon när sjön börjat lägga sig efter dagens blåsande. Vi har varit till affären och bunkrat och vi har också lagat mat så det bara ska vara att värma. Vindprognoserna ser OK ut. Inte helt ideal vindriktning, men måttlig vindstyrka, så vi gör ett försök. Vi tror det blir kallt, Ursuitdräkt på! Känns svårt att hitta det ideala läget denna sommar. Här ses Ulla spänt lyssna på VHF väderprognos från Rogaland Radio under fredagen iklädd typisk sommarmundering..

9 tankar på “Fast i norska fiskegarn

  1. Om MarineTrafic har rätt ser det inte helt fel ut att ta klivet. Mer och mer halv/medvind med beskedlig styrka.

  2. Hej på er!

    Skönt att läsa att allt ordnade sig. Tur att sjöräddningen ändå finns till hands! Tampen satt verkligen elegant insnurrad i propellern…

    Lycka till på dagens översegling! Kramar från Björn & Josefin, nu i Södra Frankrike igen

  3. Vilken dramatik! Gå på grund utanför Norges kust gör man nog inte så lätt men fiskeredskap är nog mycket lurigare. Bra att ni fick hjälp så snabbt. Lycka till med seglingen till Orkney!
    /Gunnar

  4. Vilka äventyr!
    Hörde redan igår via ”Arconatrumman” att ni hade lite otur. Vi är så glada att allt löste sig för våra jordenruntfarare! Windjak i Kalmar

  5. Väldigt lärorikt och intressant att följa eran sida ,tur att det gick bra.Häsn Mats Lotta s/y Wetterö

  6. Och blev fiskaren varslad om att ni hade sönder hans garn?, har ni ersatt honom för skadorna?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s