Salt och blött blir sött och torrt

Efter en sen frukost dagen efter vår ankomst till Tobermory flyttade vi in till pontonbryggorna och när vi steg iland såg Pelle att Loupan låg ovanligt djupt i vattnet i fören. Vi fick genast onda aningar och dessa besannades när vi öppnade vår rymliga segelstuv, där alla våra segel som inte är i användning förvaras. Stuven var fylld med ett par hundra liter salt havsvatten och alla segelsäckar badade däri.

Inte bra! Var kom allt vatten ifrån??? Vi lyfte ur de mycket tunga och vattenfyllda segelsäckarna en efter en och suckade nog lite då vi insåg att alla segel nu måste sköljas för att få bort saltvattnet och dessutom torkas innan de skulle stuvas tillbaka igen. Men sagt och gjort – nu började ett större projekt: vi började med att skura bryggan och sedan togs ett segel i taget ur sin säck och både säck och segel spolades av noggrant med sötvatten. Bra att vi var fyra personer som kunde hjälpas åt i duggregnet.

Dagen efter fortsatte arbetet, men nu i bättre väder och nu tre dagar senare är alla segel (350 kvadratmeter) avsköljda och bara spinnakern och Code 0 fortfarande våta. Våra aktiviteter på bryggan rönte stor uppmärksamhet bland övriga båtar på bryggan som var mycket intresserade av vad som hänt. Det gav upphov till en hel del konversation som inte gjorde att arbetet gick fortare, men blev trevligare.

Vi har förstås också sökt efter orsaken till översvämningen och det visade sig vara en för oss dold läcka mellan ankarboxen och segelstuven, som inte tidigare gjort sig påmind (konstigt nog). I den grova och krabba sjön under de första timmarna när vi seglade från Loch Maddy över ”The Minch” så fick vi rejäla översköljningar som via ankarboxen fortsatta ner i segelstuven. Grrrrrrr! Det här utrymmet ska ju vara torrt och tätt. I botten på segelstuven finns en länspump som ska aktiveras automatiskt om vatten trots allt kommer in i detta utrymme, men det hade den inte gjort. Nu har Pelle provisoriskt tätat mellan utrymmena så vi ska kunna fortsätta segla, men mer arbete ska till för en mer permanent lösning.

Lite tid har vi i alla fall hunnit ägna åt att se oss omkring i Tobermory, men det planerade utforskandet av ön Mull blev inget av med. Tobermory är en pittoresk liten by med färggranna hus.

omgiven av höga skogklädda kullar. Väldigt skyddad hamn.

Det har blåst kuling, men vi har inte märkt någonting av det nästan. Byn är belägen på två ”våningar” med fina välskötta trädgårdar till husen på den högre nivån.

Byn är trevlig och väl värd ett besök, men betydligt mer turistanpassad än det vi sett på Orkney och Yttre Hebridera. Efter första dagens segelrengöring så tröstade vi oss på byns bästa fiskrestaurang, Cafe’ Fish. De har egen fiskebåt som landar fisk och skaldjur varje dag fem meter från restaurangen. Snacka om färsk fisk! Från det minimala köket levererades bland annat dessa pilgrimsmusslor

av kiltklädda killar.

Igår var första dagen sen vi lämnade Norge som vi upplevde att det var lite ljummet i luften. Vi tog till och med en drink i sittbrunnen, men iklädda fleece förstås. Idag besökte vi det lilla whiskydestilleriet och fick en rundvandring med en trevlig guide

och lite provsmakning, men det blev inte vår favoritsort.

Imorgon onsdag planerar vi att fortsätta mot Oban, för att leta oss söderut och så småningom hitta ett tillfälle att segla över till Nordirland.

5 tankar på “Salt och blött blir sött och torrt

1. Stackars er!!! Snart får det vara slut på sånna här överraskningar. Tur att ni har både tålamod och humor! Själv har jag fastnat i ankarspelet och kapat höger pekfinger. Påsytt igen och vi hoppas på det bästa. Sköt om er och må gott! Bästa från Robin och Marie

2. hoppas att fisk och skaldjur i viss mån kompenserade er för allt detta besvär. Hoppas ni får utrymme ctt fixa till det ordentligt. här hemma i Svweige har vi haft ett par fina soldagar som nu lagom till att Eva ska ut på skärgårdsegling avlösts av regn. I helgen kommer Marton & Anna ut för att tillsammans grilla i vår smoker – det ska bli spännande – ha en fortsatt god tur/Ingvar & Eva

3. Stackars er med vattenläckaget. Det är inte helt ovanligt med läckage från ankarboxen, vi hade det på Linjetten. Konstigt att ni inte upptäckt det tidigare, t ex på förra Karibienseglingen. Om ni besöker Oban måste ni gå på Seafood Temple. Ha en fortsatt god tur!
    /Kicki och Gunnar

4. Hej Gunnar!
    Ja, vi är lite överraskade men bra att vi blev medvetna om detta nu och inte när vi är ute på större vatten. Vi har bokat på The Temple ikväll, är vi värda efter all sanering och en kryssegling från Tobermory till Oban. Är ju ett av våra trevligare matminne som vi delar med er sedan förra turen hit.