Äntligen dags att segla vidare

Arbetet med att bli seglingsklara har fortsatt. Det är märkligt hur mycket det är som ska fixas. När vi lämnade båten så monterade vi ner allt ute och tog även bort och tvättade alla fall. Nu har vi dragit i alla fall och återmonterat och testat all annan utrustning, som solpaneler, bimini, vindsnurra, navigationsutrustning, kommunikation, el mm. Vid riggchecken upptäckte vi att de fyra skruvarna som kopplar förstagsprofilen till furlexen hade skjuvats av. Vi kan inte nog prisa ”Jerry the rigger” som inför ARC lärde ut hur man systematiskt (och ofta!) checkar sin rigg för att undvika problem. Det har vi under våra långseglarår haft mycket nytta av.

Eftersom vi lidit lite mer denna gång av värmen så har vi låtit sy ett solskydd som vi kan montera över fördäck/förpiken när vi inte seglar. Temperaturen inne i förpiken nu är 30-31 grader under dagen istället för som tidigare 34-35 grader. Det gör också att det blir lite svalare nattetid. Vi har tillsammans med övriga seglare pustat och svettats i värmen och det är nog inte bara vi som är ovana, utan vi hörde att det varit den varmaste oktobermånaden på 150 år.

En av årets nyheter är en ny AB-jolle i hypalon med aluminiumbotten. Hoppas nu på torrare färder in mot land och mindre känslighet för vassa koraller. Vi måste dock säga att vår Zodiac har klarat sig otroligt bra under två turer till Karibien, men nu är det Allexius och Marcus (på Amiga) tur att njuta av den som ersättare för sin Biltema-jolle. Nackdelen med hård botten är förstås hur man ska förvara jollen när man seglar. Att ha den på släp är inget alternativ i havsvågor, så dävertar eller förvaring på fördäck är det som gäller. Efter mycket funderande, så kommer vi att ha den på fördäck, även om det har sina nackdelar.

Efter en månad här nere börjar vi sakta vänja oss vid värmen eller kanske är det mer rätt att säga att vi hittat ett förhållningssätt till värmen som fungerar. Det innebär att vi går upp tidigt vid sextiden och jobbar fram till strax efter klockan tolv då hettan blir lite väl häftig. Sen blir det lunchpaus och allmän vila fram till halv fyratiden när vi sätter igång igen och jobbar på fram tills solen går ner vid halv sju och det blir kolsvart. Mycket vatten och sportdryck/vätskeersättning går det åt under dagen! Det är bara vi seglare som tar siesta. De som jobbar på varvet har bara sina lunch- och fikapauser och man måste beundra deras diciplin när de jobbar i värmen.

Här en bild från en av många vackra gryningar, ofta med dramatiska moln som ibland innehåller en morgonskur.

Här är en väldigt internationell och trevlig atmosfär med seglare från bland annat Tyskland, USA, Canada, Sverige, Italien, Belgien och Schweiz. Ännu en svensk båt, S/Y Bijou, med Elisabet och Roger har kommi. Det pågår väldigt många olika båtprojekt överallt. Det är byten av förstag och batterier, montering av nya solpaneler,vindgeneratorer, autopiloter, watermaker och plottrar, nåtning av teakdäck (akta er för det i värmen!), montering av dävertar med mera. Här Giovanni från italienska Obiwan in action.

Vi jobbar förstås inte bara, utan en hel del trevligheter dyker upp. Vi är grannar med en italiensk båt, Obiwan, med Raffaela och Giovanni ombord. De tyckte så synd om oss när vi åt vår youghurtlunch så de utlovade pasta till alla seglare på varvet och några dagar senare bjöd de alla besättningar på en härlig räkpasta till middag i Palapan. Förra lördagen åkte vi ner tidigt till Willamstad för att besöka den flytande fiskmarknaden.

Det är fiskebåtar från Venezuela som säljer sin fångst och vi köpte en Dorado tillsammans med Tuija och Ingvar som vi sen grillade på kvällen. Doradon var så stor så vi gav halva vår bit till Raffaela och Giovanni och genast var vi inviterade till en ny lunchpasta senare på lördagen. De har fortsatt bjuda oss på pastalunch lite nu och då och Giovanni är en duktig kock och vi njuter av äkta italiensk kokkonst. Igår var det dags för oss att bjuda dem på pastalunch med svenska smaker. Vi lagade pastasås med kallrökt lax, lök, dill och creme fraiche/vitt vin. Sen kom Giovanni ner och höll engagerad kurs i konsten att laga pasta. Härligt och lärorikt att se en mästare i action. Vi fick blamd annat lära oss att ha mer salt i kokvattnet, hur viktigt det är med sekundpassning på själva kokningen och att när vattnet hällts av aldrig låta pastan vara torr utan pronto blanda i såsen. Vi tror att de tyckte vår pastasås var god då de båda åt tre portioner var.

Förra veckan så fick vi också återse Rose och Janis på segelbåten Lovely Lady som vi träffade här i våras. Nu har de köpt en stor motorbåt och gav sig idag ut på en av de sista seglatserna med sin Hallberg Rassy 46 som nu är till salu.

En kväll hade vi ett helt makalöst åskväder. Riktigt kusligt stundtals. Smällen som blev när åskan slog ner i berget ovanför oss och belysningen i radiomasten slocknade fick Ulla att hoppa högt.

Idag har vi klarerat ut hos tull och immigration för att lämna Curacao imorgon och segla ”bakåt” till Bonair. Eftersom det är rakt mot rådande vind och ström så vill man gärna ha måttliga vindar och inte alltför mycket sjö. Prognosen ser lovande ut med 0,6 m våghöjd och svag till måttlig vind från sydost.

Vi ser verkligen fram mot ”semester” på Bonair, som ska ha ett fantastiskt vatten och vara en av världens tre bästa dykplatser. Framförallt längtar vi efter känslan att vara på väg och att få ligga på svaj med möjligheten att hoppa i vattnet så ofta vi vill.

9 thoughts on “Äntligen dags att segla vidare

  1. Underbart att få höra från er på detta sätt igen. Äntligen, ordningen är återställd. Ha en riktigt god tur till Bonair där jag tyvärr bara har mellanlandat på väg till Quito/Equador. De allra bästa hälsningar från San Diego, som har en mer moderat värme på drygt 20 grader.

  2. Åh vad härligt att följa er, känns som att ni är lite närmre då! Martin är nog den som är gladast av alla för den nya jollen :).

    Igår var det kallt och frostigt här. Eftersom vi ska på ”långtur” till Daniel Berlin i veckan bestämde vi oss för att byta till vinterdäck. Alla andra verkar ha tänkt samma tanke – jag blev sittande i kö närmare två timmar för bytet! Er sol och värme känns alltså väldigt lockande!

  3. Underbart att få möjlighet att följa med igen på er fortsatta färd. Den resa ni gör är många som drömmer om.
    Klokt att ni går igenom allt viktigt såsom rigg och elektrisk utrustning m.m. Det är samma som vi har inom flyg/helikopter-området, allt livsviktigt måste ha dubbel säkerhet. Fina bilder och trevligt reportage som vanligt, tack och god tur på er båda två.

  4. Trevlig läsning! Låter som ni har haft en hel del att fixa i värmen. Är det samma motor ni har till den nya jollen?
    Här hemma är det riktigt höstrusk med risk för snö!!

  5. Stegesunds grannarna knackar på. Eldningshelg och lätt snöblask hemma, vi får se om pyromantakterna fungerar denna gång. M/s Lisskulla ännu inte vinterupptagen på Resarö.
    Så olika det kan vara och ha det bra i värmen, vi längtar till Thailand värmen och vår resort Sunrisebeach som vi kommer till 4 dec. Och blir där under 3 månader.
    Vi ses på Stegsund i sommar, ha det bra hälsar Lissarna.

  6. Då segla ni förbi oss idag! Vi ligger i Santa Barbara Beach Marina, kanalen in till Spanish Water! Men vi ses kanske i Chartagena eller San Blas eller Shelter Bay … 😉

  7. Japp Gunnar! Det är vår trotjänarmotor som får jobba vidare 😀.
    Kaj – vi såg er på AIS och kände igen namnet på båten. Vilken bjässe! Hoppas få se er och båten framöver

  8. Det låter jättehärligt med Bonair – vi är nu i Las Palmas och förbereder än mer för överfarten, Jerry the rigger var på besök och vi har även haft säkerhetsgenomgång – så nu återstår ”bara” lite matlagning. Må så gott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s