Framme i Santa Marta

Torsdagen bjöd på mest fin segling i lagom vindar och vi kom till vår Columbianska udde sent på eftermiddagen. Vi hade både läst och hört många råd, varningens ord och ruggiga historier om sträckan från udden ner till Santa Marta. Rådet vi följde var att så länge som bara möjligt hålla oss på 1000 meters djup. Det gör sjön behagligare och vi har inte haft några som helst problem med onormalt grov sjö. Det var helt vanliga Atlantvågor. Sen var det vinden. Vi kan nog konstatera att inga av de vind prognoser vi hade stämde. Från udden och söderöver blåste det hela tiden 10-15 knop mer än vad prognoserna sa. Det var nog de ”förstärkta passadvindarna”. I vårt fall var det helt ok eftersom prognoserna var måttliga, men har man friskare passad så kan det säkert bli lite mer krävande.
För vår del blev det mest krävande det otroliga åskväder vi fick vara med om de sista 20 sjömilen in mot Santa Marta. Vi såg redan i morse att luften var disig och fuktig och från lunch kunde vi se häftiga molnformationer byggas upp. Vid 17-tiden tog vi ner seglen och packade in diverse datorutrustning i ugnen och när mörkret fallit så startade ett fyrverkeri av sällan skådat slag. Det var hur många olika åskväder som helst som startade och vi hade blixtar varje sekund i flera timmar. De flesta var på behörigt eller någorlunda avstånd, men vid 3-4 tillfällen hade vi blixt och smäll samtidigt, medan regnet fullkomligen öste ner. Riktigt läskigt!
Vid midnatt la vi till vid karantänsbryggan i marinan och efter dusch och ett par glas champagne är det nu hög tid att sova. Vi har egen vakt här vid bryggan som ser till att vi inte smiter ut innan vi är inklarerade i Colombia. Det blir en uppgift för morgondagen.
Ett tips för er som seglar till Santa Marta: se till att de sista 50 sjömilen blir i dagsljus. Vi såg en hel del bråte i vattnet i form av stora grenar, brädor och till och med en ca 60cm tjock trädstam. Det kändes läskigt att veta att sånt finns i vattnet när mörkret faller. Inte bra för båten att krocka med en trädstam. God Natt! Skepparen har redan somnat.

5 thoughts on “Framme i Santa Marta

1. Bråten kommer nog från häftiga regn över land som genom floder och vattendrag sköljt ut slam, skräp, grenar och hela träd. Jag har en gång på Tahiti seglat genom en välling av bråte efter en häftig regnnatt. Kan Otto varit inblandad?

2. Hur går det med AISen?
    Försökte följa er och blev bekymrad när det visade sig att ni vänt tillbaka och gick med 1,7 knop. Stackars Loupan Express hade dessutom lämnats kvar i hamnen. Detta var innan ert blogginlägg.

3. Ja, det kommer från regn. De har stor vattenstäddag i marinan och på stränderna här idag