Mot Marquesas, dygn 12 till 13

Vi har två dagar med lite friskare vindar än vi vant oss vid och vi revade storseglet igår eftermiddag för att få lite lugn till middagsbestyr och natten. Under natten stötte vi på två stora ordentligt upplysta fiskefartyg och nog är det märkligt att vi kom på kollisionskurs på detta stora hav. Vi gjorde en ordentlig kringgående rörelse för att inte råka i trubbel. Vi har fortsatt med revad komfortsegling idag också, men nu på eftermiddagen har vi tagit ur revet igen. Dagarna går sin gilla gång och ser ut ungefär så här:
Vid kl 06 börjar Ulla sin morgonvakt med soluppgång och en tallrik båtgjord youghurt medan gossarna sover sött. Sen är det dags att ladda hem dagens väderprognoser. Strax efter klockan 8 vaknar övriga besättningen och vi tar lite vädersnack, segelsättning och pratar om dagens planer innan vi kl 8.30 har vår morgonbön på kortvågsradion tillsammans med Spray och Hakuna Matata. Då småpratas om nattens händelser, väder, position, routing, saker att fira, dagens menyer och inte minst rapporterar Spray om sitt läge i ett fiktivt Vasalopp som lagts ut på sjökortet. Som exempel var det i morse dags att snart passera Oxberg. Efter denna trevliga pratstund är det dags för frukost ombord. Resten av förmiddagen går åt till disk, göra vatten, eventuellt ladda batterier, lite pyssel som städning eller allmänt underhåll av båten och läsning. Sen är det plötsligt dags att laga lunch. Eftermiddagen ägnas oftast åt läsning och sovstunder för att ta igen lite sömnbrist från nattvakterna. Mot slutet av eftermiddagen är det riggcheck, dusch, alkoholfri sundowner och vid klockan 17 är det åter dags för samkväm på kortvågsradion med Spray och Hakuna Matata innan det är dags att se över segelsättningen inför natten och laga middag. Från klockan 19 är det bara en vaken på vakt och övriga sover. Det är överraskande lätt att lägga sig tidigt och det underllättas av att det är mörkt.
Idag var det dags att fira igen! Denna gång att vi nu har mindre än 1000 sjömil kvar, dvs två tredjedelar har klarats av. Dagen till ära har vi bakat kärleksmums till eftermiddagsfikat och ikväll vankas det den nya favoriträtten kyckling Chop Suey. Vi har köpt en jättegod kryddmix som blivit allas favorit, även på Spray.
Vår position nu på eftermiddagen är 12 grader 33 minuter S och 122 grader 54 minuter V och vi går med västlig kurs. Marquesas ligger på 10 grader S, men vi går ett par grader söderut för att ha stabilare och starkare vind och sen kunna skära upp mot Marquesas de sista dagarna, då vinden brukar vara svag runt ögruppen. Vi får väl se hur det blir. I skrivande stund har vi 956 sjömil kvar. Allt väl ombord!

3 tankar på “Mot Marquesas, dygn 12 till 13

1. Usch för det nattliga äventyret, skönt att det gick bra. Här i trädgården har vi stött på farligheter i form av årets första mördarsnigel, stor som min lullfingernagel.
    Kram till er alla.

2. Följer med spänning våra hjältar! Stora kramar från ett soligt Stockholm idag!

3. Så kul att följa er på färden, allt verkar gå bra för er och det är ju himla skönt! Vi är på Iles des Saintes och här ligger inte mer än 5 svenska båtar just nu, helt otroligt! Den 10 maj flyger vi hem till Sverige och den 13 november fortsätter vi att segla i Karibien. Må så gott och Fair Winds!