Mot Marquesas, dygn 14 och 15

De senaste två dygnen har vi haft ganska varierande seglingsförhållanden. Natten till torsdagen och idag fredag har det varit en hel del kraftiga regnskurar och svag vind 10-14 knop blandat med kortare perioder med stark vind med kulingstyrka. Eftersom vi har undanvind och en hel del vågor så står seglen dåligt när vinden avtar.. Fördelen med regnskurarna är att Loupan, som sett ut som en flingsaltfabrik, blivit ordentligt avsköljd. Under torsdagen hade vi fina vindar och den gångna natten bjöd på stjärnor och måttliga vindar. På grund av vindsituationen ligger vi fortsatt kvar kring 12 grader S, men räknar med att ta direktkurs Marquesas efter helgen.
Igår hade vi varit två veckor till havs och vi avnjöt kylda alkoholfria drycker, chokladkaka och MIG-spel för att uppmärksamma denna händelse. Idag har Martin bakat valnötsbröd som lustigt nog blev ganska starkt lila. Det blir gott till frukost i helgen. Ikväll blir det fredagstacos.
Rolf Rodstedt hade en fråga kring kostnaderna för Panamakanalen och Galapagos. Nedan kommer en översiktlig redovisning. I Oceanseglingsklubbens tidning ”Oceanseglaren” finns också en artikel om Panamakanalen som Ulla skrivit.

Kostnader Panamakanalen:
Shelter Bay marina är det enda praktiska alternativet för att förbereda transit. Priset per natt varierar beroende på båtstorlek och hur länge man ligger i marinan. Vi betalade 250 kr/natt då vi tillbringade ca 30 dagar där
Själva transiten kan man administrera på egen hand och då också hyra de långa linor och stora bollfendrar eller inplastade bildäck som krävs. Kostnaden för ”gör det själv” hamnar på runt 1100 US dollar. De flesta använder en agent som ordnar allt och då blir det 200 – 400 US dollar dyrare. Det verkar inte på något sätt ogörligt att fixa allt på egen hand, även om en agent är bekvämt. Vi själva ville ha ett fast datum i god tid innan, eftersom vi skulle få gäster, så vi hängde på World ARC och deras transit. Fungerade utmärkt, men var ytterligare kanske 200 US dollar dyrare än agent-alternativet om man skalar av de extra saker som ingick, till exempel fumigation inför Galapagos och kostnaden för cruising permit för landet Panama.

Kostnader Galapagos:
Att använda en agent är obligatoriskt i Ecuador dit Galapagos hör. Vi använde Bolivar Pesantes och han hade lokala agenter på respektive ö. Kostnaden för agenten och alla olika avgifter till olika myndigheter gick på cirka 1700 US dollar. Vi valde en sk Autographo som gav oss tillstånd att besöka tre öar under 60 dagar. Ett billigare alternativ är att komma utan Autographo, men då får man besöka en ö och hamnkaptenen avgör hur länge och om man får stanna. Vi hörde om en båt som fick stanna två veckor och kostnaden blev cirka 1100 US dollar. Det är ingen skillnad på kraven på ren botten och fumigation på alternativen ovan. Fumigation i Panama inför Galapagos går på drygt 100 US dollar. Det är A och O att ha ren botten när man kommer till Galapagos. Inte en havstulpan får finnas. Vi både lyfte för rengöring och allmän översyn i Shelter Bay, hade dykare i La Playita och dök själv i Las Perlas. Vi vet minst fyra båtar som fick åka ut 40 sjömil för att skrapa några tulpaner efter att de nått Galapagos. Speciellt behöver man kolla bottengenomföringar, propeller och bogpropeller. Det gör dykarna på Galapagos!

Nu på eftermiddagen har vi knappt 650 sjömil kvar till Hiva Oa. Allt väl ombord!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s