Tur i oturen

I lördags lämnade vi Hiva Oa för att gå till den närbelägna ön Tahuata för att få lugnare ankringsplats och klart och fint vatten. Det var en kort tur på tio sjömil. Hanamoenoa var en mycket vacker vik med fint vatten, sandstrand, palmer och blomdoft från bergen. Martin snorklade för att se att ankaret grävt ned sig bra och på tillbakavägen tittade han under Loupan och kom upp som skjuten ur en kanon. Rodret var trasigt! Fram med GoPro-kameran och fler cyklop och ja, rodret var verkligen trasigt.


En bit fattas i underkant och en stor del av babords sida av rodret fattas. Inte kul! På bilden har vi själv förstärkt med band för att hålla ihop det som är kvar av rodret.

Hur ska vi kunna åtgärda problemet här på Hiva Oa? Vi enades dock snabbt om att det var en himla tur att vi kommit ända hit utan att få problem längs vägen. Vi är inte helt säkra på hur det här gått till, men antagligen har vi kört på något. Ungefär en vecka innan vi kom fram tyckte vi att styrningen kändes lite konstig, vi tyckte oss känna små vibrationer och att autopiloten hade lite mer problem än vanligt. Vi tog då ner seglen och stack ner GoPro-kameran på båtshaken, men såg inget problem. Vi filmade dock bara från styrbordssidan och bakifrån och när vi i efterhand förstorat upp bilderna kan man ana problemet som en lätt skuggning i bakkanten av rodret och ett ljusare parti i nederkant. Fast det såg vi inte då på den lilla bild vi tittade på. Att rodret var intakt när vi lämnade Galapagos vet vi, eftersom Martin var nere och gjorde rent roder och propeller innan vi seglade iväg. Man kan ju fundera på varför vi inte hört någon tydlig smäll, men ljudnivån från båtens framfart i vågorna är högre än man tror. Elisabet och Karl-Axel på Spray hjälpte oss att komma på lite bättre humör under lördagskvällen genom att bjuda på jättemumsig pizzamiddag ombord på Spray.

På söndagsmorgonen vaknade vi tidigt och satte igång att söka efter lösningar. Det visade sig att det sedan ett år tillbaka finns ett litet varv på Hiva Oa, som har en hydraulisk trailer som kan ta upp båtar upp till 25 ton och 18 meter. Arcona kontaktades för att få råd om hur reparation ska göras och vi inventerade det material vi har med i form av glasfiber, epoxi mm. Sen gick vi tillbaka till Hiva Oa och på måndag förmiddag fick vi klart med varvet så båten lyftes ur vattnet idag tisdag. Det var en minst sagt nervpirrande övning, då vårt djupgående tillsammans med lite låg vattennivån gjorde att upptagningen låg precis på gränsen till vad som kunde klaras. Puh! Både vi och den trevliga och hårt kämpande varvspersonal var svettiga och lättade när båten var på land.


Vi har också besökt järnhandeln och hittat material vi behöver, polyester, fyllnadsskum med mera. Vi får se hur lång tid det här tar och hur länge vi blir kvar på land. Även om Pelle är superhändig så är ju inte roderreparation hans hemmaplan. Men tack vare snabb och värdefull support från Arcona så tror vi att detta kommer att ordna sig.

Martin har bokat om sin hemresa på grund av situationen och lämnar oss på torsdag. Imorgon får Loupan och tillhörande roderrester stå på tork och vi försöker åka på en heldagsutflykt för att se lite mer av Hiva Oa och dess berömda tikis innan Martin åker hem.

Vi avslutade förmiddagens gastkramande övning med lunch och den här fina utsikten


Fortsättning följer! 

10 tankar om “Tur i oturen

  1. Det var tråkigt för er men ändå tur i oturen som ni säger. Om roderaxeln inte är skadad så bör det väl gå att laga fullt tillfredsställande. Ni har ju också er härliga positiva inställning
    Kramar från oss
    Anders o Marie

  2. vilken dramatik – vilken tur att ni lyckades ta er fram trots detta – vi håller tummarna och hoppas på det bästa

  3. Vilken dramatik. Och vilken tur att det ingen mer skada skedde när ni var till havs. Tänk så beroende ni är att allt på båten fungerar. Ni verkar vara positiva och lösningsfokusetsde så ni hittar lösningar på det mesta.
    Välkommen hem Martin, hoppas vi ses snart.

  4. Vilken rysare!!!!! Jag är med er i varje millimeter. Lider med er men vet också att rådigare och händigare besättning får man leta efter. Det känns tryggt att hon nu står på land. Hoppas verkligen det går att bygga ett nygammalt roder igen. Visserligen kan inte Henrik vara där fysiskt men alla goda råd och anden svävar över er … vi tänker på er. Robin och Marie

  5. Hej Cavatina! Vi tror inte att roderaxeln eller roderlagren är skadade. För att förenkla jobbet kommer vi antagligen att lossa rodret och lyfta ur det. Spännande projekt är det. Många kramar till er från oss.

  6. God is good my friend. Glad you found the issue when you did. Get well soon boat! I am proud of you all. Keep up the good sailing!

  7. Robin & Marie:
    Tack snälla ni. Nu när vi har kunnat besiktiga skadan ordentligt är det tydligt att vi måste ha kolliderat med något. Vi har vid flera tillfällen passerat områden där flera olika vågsystem möts, blir en jättekonstig sjö som kastar båten hit och dit. Blir då mycket oväsen från vågor som träffar båten (skarpa smällar) vilket kan ha bidragit till att vi inte direkt observerat att rodret träffat något i vattnet.
    Jo, hade inte varit dumt att ha haft Torgny & Henrik här. Med den utmärkta support vi får från Arcona gänget kommer det här att ordna sig på bästa sätt.
    Många kramar till er båda från Ulla o Pelle

  8. Vilken tur i oturen och skönt att ha en sådan suport från Arcona också – håller tummarna för att ni snart är på gång igen!

  9. Hej Ulla och Pelle!
    Det är roligt att följa edra äventyr. Det mesta tycks vara glädje. Det gör det lättare att stå ut med bekymmer. Ni verkar klara bådadera.
    Lycka till på er fortsatta seglats.
    Varma hälsningar
    Nisse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s