Återstart på Nya Zeeland

Efter tre härliga månader hemma med familj, vänner och vinter så flög Pelle ner till Loupan i Whangarei den 2 mars för att sätta igång med årets underhållsprojekt. Ulla kom ner två veckor senare. Samma dag landade också Tuija och Ingvar på Hakuna Matata II och det blev ett glatt återseende i Auckland. Dagen efter var det start för benet Auckland – Brasilien i Volvo Ocean Race och vi passade förstås på att njuta lite i Race Village och se starten från Mt Victoria i Devonport innan vi startade resan upp mot Whangarei.

VOR-8364

Pelle hade varit flitig värre under sin tid i Whangarei och Loupan kunde sjösättas dagen efter vi kom upp från Auckland. Sen fortsatte vi med underhållsaktiviteter ytterligare två veckor.

BackToSeaLR-2404

Säsongstartens underhåll har bestått av

  • En större genomgång av motorn. Motorn har nu gått 2400 timmar, så det var dags för en lite en större genomgång då vi följt Yanmars serviceschema. Det innebär att vi bland annat har kontrollerat spridarna, bytt ”mixning elbow” och kontrollerat ventilspel. Vi har också gjort rent värmeväxlaren i motorn och upptäckte då ett skadat packningsssäte som kunde ha orsakat läckage om det inte åtgärdats. Blev en tidskrävande operation då värmeväxlarelementet korroderat fast.
  • Mindre reparationer av seglen, som till exempel byte av UV-skydd i akterliket på vår arbetshäst hydranet genua 3.
  • Nya lattor till storseglet.
  • Revsystemet ändrat till traditionellt ”slab reef”. Efter flera års frustration över det i praktiken opraktiska singel-line arrangemanget kom vi äntligen till skott och bytte revsystem. Vi har nu provat det nya revsystemet och det känns bra.
  • Ny stackpack. Den gamla var ordentligt sliten och konstruktionen var sådan att den samlade regnvatten i seglet. Den nya är rejält förenklad och skyddar seglet bättre.
  • Renovering av sprayhood. Allmän översyn samt byte av fönstren. Har klarat sig överraskande bra.
  • Låtit sy upp komplettering till sprayhood så vi fått ett löstagbart litet doghouse, som ger oss skydd vid regn akterifrån och lite mer ombonat vid nattsegling i kallare vatten, som till exempel när vi ska lämna Nya Zeeland.
  • Lagning av mindre gelcoatskador
  • Putsning och vaxning
  • Polerat rostfritt
  • Bottenmålning
  • Nya skrovgenomföringar i plast. Vi har bytt ut de gamla genomföringarna i brons och bottenkranarna i rostfritt mot nya i plast från TruDesign.
  • Nytt motorreglage. Vi upptäckte kvällen innan sjösättning att motorreglaget hade korroderat ihop totalt. Provisoriskt fixades detta inför sjösättningen genom att en vajer riggades. Nytt reglage beställdes och sen skulle ”bara” bytet från det gamla till det nya reglaget göras. ”Piece of cake”, sa kaptenen, men det uttalandet fick han ångra. Många svordomar och timmar senare var dock det nya reglaget på plats. Svordomarna kom sig av att reglaget var så korroderat så det inte gick att skruva isär, utan det fick sågas sönder i bitar. Ytterligare svordomar hördes när det enda sättet att få ut det var att såga en öppning i akterskottet i ena akterruffen.
  • Renovering av vindgeneratorn. När det var dags för återmontering av vindgeneratorn så upptäckte vi att ytbehandlingen satt tämligen löst och stora sjok föll bort. Hela härligheten fick plockas ner i sina beståndsdelar och skickades på sandblästring, etsning och epoximålning.
  • Vi har ersatt aktre övre mantågsvajer fram till midskeppsgrinden med stålrör (förlängt pushpit). Detta för att bättre kunna hänga upp solpaneler. Vi har i efterhand upptäckt att det också ger en tryggare känsla när man lämnar sittbrunnen under segling.
  • Lagat ratten. En eker hade hade lossnat i navet och vi förstod inte hur det skulle åtgärdas så vi kontaktade Jefa i Danmark som levererat styrsystemet. Efter en halvtimme hade vi svaret på frågan och dessutom hade de skickat de delar vi behövde. Allt utan någon kostnad för oss! Tre dagar senare levererades paketet till oss. Snacka om kundvård!
  • Nytt fäste i rostfritt till radarantennen. Vi avskyr numera detaljer i gjuten aluminium, då dessa vittrar sönder i det klimat vi seglar i. Både problemen med motorreglage, vindgenerator och fästet till radarantennen berodde på detta.
  • Lagat radarstolpen som fick sig en knäck i samband med sjösättning.
  • Slipat och behandlat sittbrunnsbordet med hårdvaxolja.
  • Galvaniserat om kätting och ankare.
  • Översyn av ankarspelet.
  • Bytt duscharmatur inomhus. Otroligt vad allt rostar även om det inte är i direkt kontakt med saltvatten.
  • Översyn och ompackning av livflotte och JonBouy
  • Tvättat klädseln till dynorna i salongen.
  • Kompletterat med extra brytblock till furlexens revlina efter påpekande vid riggchecken i höstas.
  • Nya genuaskot.
  • Rejäl tvätt av teak med efterföljande Boracol behandling.
  • Besiktning av landströmsinstallation. I Nya Zeeland måste man ha ett intyg från en besiktning/kontroll av de delar som ansluts till landström, om man inte har det är det inte tillåtet att koppla in sig i marinornas eluttag. Intyget kallas EWoF och när man har lyckats få ett godkännande märks landströmskabeln med en speciell etikett. Kostnad 140 NZD. Vår besiktningsman hade lite problem med sina tester i början tills vi kunde förklara att vi är helt galvaniskt avskilda från landsidan (via en Mastervolt GI7). När det var klargjort såg han mycket nöjd: Excellent!

För vissa av våra underhållsprojekt har vi anlitat några av de många båtrelaterade företag som finns i Whangarei och här är några som vi kan rekommendera för er som kommer efter oss:

Riverside Drive Marina
Ett bra ställe att förvara båten på och vi tycker att de har varit hjälpsamma och jättebra. Dessutom gångavstånd till stan och trevlig miljö socialt med permanentboende på båtar. De bedriver dock ingen varvsverksamhet. Man får på egenn hand anlita ”hjälpare”. Här marinans underbara personal Louise, Karl och Moe.

RDM-8615Louise, Karl & Mo

Mer info: http://www.riversidedrivemarina.com

Alloy Stainless & Marine Ltd
På varvsområdet återfinns detta kompetenta gäng som jobbar med rostfritt. Ett riktigt guldkorn som snabbt och snyggt hjälpt oss med förlängningen av pushpit, lagat ratten och gjort nytt fäste till vår radarantenn.

ASS-8631

Mer info: https://asmltd.co.nz

UK Sailmakers Northland Canvas
UK segelmakeri med ”vår man” Phil, tycker vi har varit väldigt service minded, haft bra ideer och gjort både snyggt segel- och canvasjobb med pålitliga leveranser. Dessutom kommer de till båten med alla leveranser, monterar och försäkrar sig om att allt blivit rätt. Mycket överraskande och uppskattat!

UK-8662

Mer info: http://www.northlandcanvas.co.nz

SK Paintings
Vi har anlitat Simon på SK Painings för arbetet med botten och renovering av ytskiktet på vindgeneratorn. Kompetent och pålitlig och kan också rekommenderas för den som vill ha vaxningshjälp. Om man behöver ha något målat (epoxi etc) är det mannen man ska kontakta.

Simon-3525

Kontakt: info@skpainting.co.nz, mobil 02108420275

The PropSpeed Guru
Brian Oliver har rengjort Loupans propeller och applicerat propspeed för att förhindra beväxning. Intressant att det var billigare att anlita honom än att själv köpa material och göra jobbet. Och det blev antagligen mycket bättre.

Brian-3539

Kontakt: Mobil 0274968845

Immaculate
Glenn Maconaghie har hjälpt oss med lagning av gelcoatskador och lagning av radarstolpen i kolfiber. Om man behöver hjälp med glasfiber, kolfiber och andra plastjobb är Glenn en bra resurs.

Glenn_-8674

Kontakt: glenn@immaculate.net.nz

Whangarei Marine Services
Whangarei Marine Services har bistått med kontroll av ventilspel vid översynen av motorn. De är auktoriserade Yanmar- och Volvomekaniker.

RR_JeffSue-8648

Jeff & Sue

Mer info: http://rayrobertsmarine.co.nz

Diesel Maintenance Limited
Bosch dieselverkstad hjälpte oss att kolla och rengöra spridarna till en mycket rimlig kostnad och jättebra service.

enlight1

Aaron har här kollat och rengjort Yannes spridare. Högsta betyg!

Mer info: https://www.dieselmaintenance.co.nz

NZ Yacht Services
Paul ”Buddha” Smith är en duktig riggare. Utför riggbesiktning och fixar alla problem med riggen.

img_2330

Mer info:
Mobil +64 021 744437
nzyachtservices@yahoo.com

 
Omori Tech Ltd
Besiktade vårt landströmssystem och utfärdade en EWoF. Kunnig man med listig testutrustning.

EWOF-3513

Kontakt: Fråga Louise på marinakontoret!

Avon Industries
Har galvaniserat kätting och ankare. Snyggt jobb och smidig service då de hämtade och lämnade kätting och ankare också.

Mer info: http://avonindustries.co.nz

Totalt jobbade vi med underhållsprojekten under nästan en månad. Allt tar sin lilla tid och nya saker dyker upp längs vägen.

På påskaftonens morgon lämnade vi Riverside Drive Marina, vid högvatten. Det finns en lite grundare passage efter den öppningsbara bron och vi ville vara säkra på att flyta fritt hela vägen. Vi fick fin medström ut mot havet och lagom till påsklunchen ankrade vi i en fin vik innanför Breem Head och där tillbringade vi också natten. Nästa morgon hissade vi segel och styrde mot Great Barrier Island, som ligger cirka 40 sjömil sydost om inloppet mot Whangarei. Det kändes härligt att segla igen och vi fick en mestadels fin segling ner. Mot slutet av eftermiddagen ankrade vi i en av de många vackra och skyddade vikarna runt Port Fitzroy på Great Barrier Island. Ön är hög och naturskön med många fina vandringsleder. Runt tusen personer bor ute på ön och under påskhelgen var här många fritidsbåtar från fastlandet. En av dagarna hyrde vi bil för att ta oss ut till ett par olika vandringsleder.

View-0955

Quizz-0952Vilka djur kan man se (minst två)?

PelleVandring-0951Den ofrivillige vandraren

I viken vid Whangaparapara fick vi en morgon besök av späckhuggare som simmade runt viken. Var dock jättesvåra att fotografera, sorry.

Efter några dagar seglade vi ner till Waiheke Island utanför Auckland i envis byig motvind och krabb sjö. En riktigt tråkig segling! Ända sedan Whangarei hade vi med jämna mellanrum stött på S/Y Peristera med Linda Lindenau som skeppare och gäster ombord. De höll lite raskare tempo än oss, så de låg ofta en dag före. Här räcker de över några informationsbroschyrer för Waiheke Island innan de styr norrut.

05042018-_DSF0967

På Waiheke Island finns många ankarvikar att välja på beroende på vindriktning. Waiheke Island är av det lite ”glassigare” slaget. Här fritids- eller permanentbor många välbeställda Aucklandbor och färjependlar in till stan. I den lilla byn Oneroa finns många små gallerier och där hittade vi den här vackra kvinnan i lamellteknik.

Skulptur-8793

Ön är också känd för sina vingårdar och vi passade på att ta en härlig lunch på en av dem.

06042018-_V6C8859

06042018-_V6C8824
John Dory – mums!

_V6C8878X
Solnedgång över hamnen Oneroa

Sen var det dags att sätta kurs mot Auckland och Westhaven marina där vi bokat plats för en månad. Vi tog en omväg och fick en fin kryss via vackra öar in mot Auckland.

Auckland-2
Härlig kryss in mot centrala Auckland – nästan overkligt

Sen var det dags för drygt tre veckors husbilssemester och vi tog flyget ner till Queenstown. Efter en lite småruggig inflygning bland bergen och en landning som fick avbrytas i sista minuten och göras om på grund av ”funny winds”, så kunde vi hämta ut vårt mobila hem. En häftig temperaturomställning blev det också, från dryga tjugo grader i Auckland till nollgradigt i Queenstown, men vi var laddade med underställ, mössor och vantar. Samma dygn som vi reste iväg från Loupan passerades Nya Zeeland av ett riktigt oväder och i Auckland blåste stormvindar (> 50 knop i marinan) på kvällen och natten. Vårt försegelkapell klarade inte riktigt av det, så nästa morgon fick vi denna bild i ett mail från marinan med rubriken STORM DAMAGE. För övrigt klarade sig allt bra.

IMG_7300

Mer om husbilslivet i vårt nästa blogginlägg.

9 tankar om “Återstart på Nya Zeeland

  1. Jag blev helt matt när jag läste listan över åtgärder. Övermäktigt !!
    Det kändes bättre när jag förstod att ni fått hjälp.

  2. WoW – vilket arbete och så jättebra att ni skrev en så bra rapport, den sparar vi utifall vi kommer den vägen, senare någon gång… ska bli kul att läsa om er resa genom NZ i husbil, det ska vara ett fantastiskt vacker land.

  3. Hej på Er, Tack för ett informativt och bra blogginlägg även om man blir lite svettig på pannan, när man läser om allt underhållsarbete ni lagt ner, och då nämnde ni inte ens att Pelle lagat däcken och bromsen på min cykel. Vi har memorerat alla glada servicepersoner och börjat spara.
    Elisabet o Karl Axel på Spray, sista dagen i Åre idag.

  4. Hade vi inte tagit hjälp hade det inte blivit tid för någon husbilsresa 😀

  5. Ja, den stackars plånboken har fått lida rejält. Några överraskningsprojekt blev det ju också. Hoppas inte Spray planerar att bjuda er på några sådana 😀

  6. Hej igen vilken fantastisk översyn på båten. Men jag såg inget om rodret hur blev det med det? Fick det någon extra omvårdnad?

  7. Hej Ralf! Rodret krävde inga speciella åtgärder, bara lite noggrann koll.

    Skickat från min iPhone

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s