Tiden på Nya Zeeland går mot sitt slut

Efter vår ”husbilssemester” seglade vi återigen norrut. Vi ankrade igen vid Waiheke Island och denna gång för att fira vår 30-åriga bröllopsdag på en av vingårdarna. MEN, på morgonen när vi vaknade var det så fantastiskt seglingsväder så vi beslöt oss för att istället segla vidare.

På eftermiddagen ankrade vi i fina Mansion Bay vid ön Kawau, där vi hade en mysig ankardrink i eftermiddagssolen. Vi låg kvar i den lugna viken ytterligare en dag och gick en liten vandring till en gammal koppargruva och besökte huset, där Nya Zeelands förste guvernör bodde.

Vi fortsatte sedan upp mot Whangarei, där vi skulle hämta upp vår nyrenoverade vindgenerator. Där passade vi också på att storbunkra icke färskvaror inför seglingen upp mot Fiji. Sen var det dags att fortsätta mot Opua, som är vår sista hamn här. Vi fick två fina seglingsdagar och när vi rundade vackra Cape Brett

fick vi till vår stora glädje sällskap av några flasknosdelfiner, som lekte runt båten i nästan en timme.

Sen gick vi in i det seglingsområde som heter Bay of Islands. Mycket fint! Tyvärr har vi inte gjort området rättvisa och besökt någon av alla fina ankringsplatser.

Väl framme i Opua blev det många glada återseenden från förra säsongen och de flesta hade samma undran, ”när blir det ett vettigt väderfönster för att segla upp till tropikerna igen?” Vi har blivit överraskade av att det faktiskt har varit svårare att hitta ett väderfönster nu än när vi seglade hit.

I väntan på vädret har vi roat oss med att fixa ytterligare några underhållsprojekt, som vi upptäckte när vi var ute och seglade. Denna gång har vi bytt lager i Watt & Sea, och åtgärdat VHF-antennkabeln som korroderat i masttoppen. Dessutom hade ju Håkan Friberg rätt i att segelstuven fortfarande inte var tät. Nu har vi igen bytt tätningslist och bytt låsanordningen som inte var tät.

Inga väderfönster har varit riktigt bra, men vi har kontakt, även denna gång, med meteorologen MetBob och kommer att segla imorgon måndag tillsammans med flera andra båtar. Det kommer sannolikt att bli lite blandad väderkompott med fina vindar, väldigt svaga vindar, motvind och medvind. Och så kommer vi väl träffa något av alla dessa tråg som är i farten här. Sträckan upp till Fiji är cirka 1200 sjömil och vi räknar med att det tar drygt en vecka.

Vi har tillbringat sammanlagt fyra månader på Nya Zeeland och har trivts verkligt bra. Det känns som landet har i stort sett allt.

Men nu ska det bli spännande att segla på havet igen och vi ser mycket fram mot besöket på Fiji.