Dags för ny seglingsäsong

Vi lämnade båten i Riverside Drive Marina i Whangarei och flög hem från Auckland i slutet av november förra året. Vi har haft en trevlig, men lätt hektisk tid hemma i Sverige och det har varit superhärligt att umgås med familj och vänner. Vi avslutade vårt tid i Sverige med en så rejäl förkylning under ett par veckor så Pelle fick boka om sin flygresa ner. Sen en månad är vi tillbaka hos Loupan i Whangarei. Här är det höst, men för oss känns det väldigt likt svensk sensommar med omväxlande härliga varma dagar, skurdagar och oftast väldigt svala kvällar och nätter med massor av dagg. Det är mestadels shorts som gäller dagtid, men långbyxor och fleecetröja på kvällen och värmaren igång nattetid. Stans planteringar är fortfarande vackra

men förberedelser för vinterplantering pågår också. Här planteras penseer och andra av våra vårväxter inför vintern.

Vi förbereder båten och oss själva för en ny seglingssäsong i södra Stilla havet.

Årets underhåll har bland annat bestått i

* ordentlig polering och vaxning med ett för oss nytt fabrikat som heter sealX. Simon har gjort jobbet och det blev superfint. Det var dyrt, men Loupan blänker som när hon var ny. sealX används bland annat för flygplan, så vi inillar oss att det borde vara bra och nu hoppas vi att det ska hålla sig ett tag. Vi tyckte Loupan var värd denna skönhetskur då hon fyller tio år i sommar, varav halva tiden har tillbringats på långsegling i salta och soliga vatten.

* lagning av småskador på kölen efter lite kontakt med korallhuvud på Fiji, nytt epoxilager på hela kölen och nya lager bottenfärg på hela botten förstås. Vi har sen tidigare färgen Micron 66, som vi varit nöjda med. Nu har den färgen utgått och har istället ersatts av Micron AP, som vi nu målat med. Som tur var så gick det att bara måla över den gamla färgen.

* översyn av och smärre åtgärder på våra segel

* kutterstagsfocken som tidigare varit på hakar har nu konverterats till rullsegel med inbyggd torsionslina.

* impregnering av all canvas

* putsning av rostfritt

* byte av ändstoppar och block på fockskotskenan. Solen kräver sina offer och nu verkar plasten i block och andra detaljer tröttna på solen.

Vår riggare Paul tipsade om att man kan skydda plasten genom att smörja in plastdetaljerna med UV-skyddande medel.

* byte av D3or (översta diagonalvanten). Vid riggchecken i samband med att vi kom ned till Nya Zeeland i höstas upptäckte Paul att toppdiagonalerna (D3) hade tecken på rost som kunde tyda på inre skador. D3orna är nu bytta.

* rodkicken har fått ny gasfjäder. När vi öppnade för att byta ut den gamla trötta gasfjädern upptäckte vi att hela rodkicken var välfylld med salt och korrosion.

* byte av sista bottengenomföringen av brons, så nu är samtliga genomföringar av plast från TruDesign.

* Katie på kompisbåten Mezzaluna har sytt ”hattar”, som ska skydda våra vinchar när vi inte seglar.

* stackpacken som vi lät sy upp förra året har äntligen fått sin Arconalogga.

* batteribyte. Efter mycket funderande bestämde vi oss för att byta till lithiumbatterier. Batterierna och övriga komponenter till systemet har vi köpt av TransMarin Pro i Opua. Vi gör dock hela installationen själv med lite Pelle-tillägg. Blir spännande att se hur detta fungerar, men förväntningarna är att vi ska få ungefär tre gånger större batterikapacitet än tidigare. Dessutom mer effektiv laddning så vi kan dra full nytta av de laddkällor vi har (motor, solceller, vindgenerator, Watt&Sea och bränslecell). Vi har precis startat upp batteripack och BMS. Vi återkommer med en rapport om hur vi byggt upp det hela och hur det fungerar när vi fått lite erfarenhet av systemet.

Initial uppstart. Många sladdar, väntar nu på att snyggas till lite.

Förutom båtjobb så har det varit många trevligheter med alla seglare som finns här i Whangarei. Förutom de fyra svenska båtarna Blå Ellinor, Carpe Mare, Atla och Ultimo, så ligger också många seglarvänner från hela världen, som vi lärt känna under åren.

Vi har blivit medlemmar i Ocean Cruising Club efter rekommendation från Jackline & Peter Magnsjö på Ellen. I samband med OCCs avskedparty inför seglingssäsongen fick vi ta emot klubbens vimpel av ”OCC Port Officer” Mary, som också är vår båtgranne i marinan.

En av höjdpunkterna har varit det seglarband som bildades, Whangarei Barnacle Pluckers”. Det blev till sist 17 musikanter från sju olika länder som spelade och sjöng. Nu dög inte längre ukulelen ombord, utan Pelle köpte ny gitarr och förstärkare också. Ukulelen ser lite övergiven ut för tillfället. Förutom alla övningspass har de kört två lite mer ”seriösa” spelningar. Här annonsen inför den första spelningen

Den sista spelningen var här i varvets båtverkstad och blev en stor succe med varvets personal på plats med sina familjer och förstås många seglare från Whangarei. Här ett litet smakprov och några bilder.

Här sjunker varvschefen Karl ”Ten guitars”. Det är en gammal låt som sjöngs av Engelbert Humperdink och som blev så omåttligt populär på Nya Zeeland att den kallas för Nya Zeelands andra nationalsång.

Karl och Mo från varvet.

Mo avslutade kvällen med att visa konster med eld från sina år som cirkusartist.

Seglarna börjar nu så sakta dra sig norrut till Opua för att börja vänta in lämpligt väder för att segla vidare upp mot tropikerna. Cyklonsäsongen slutar officiellt till 1 maj.

Före påsk var det avskedsmiddag på Blå Ellinor tillsammans med Katie och Jeff på Mezzaluna med supersmaskiga potatisbullar.

och på fredagsmorgonen vinkade vi av

Blå Ellinor

Mezzaluna

Ultimo

och Acapella

Så här förväntansfulla var Ellen och Martin på Acapella innan de kastade loss.

Vi fick istället en jättetrevlig påskaftonskväll tillsammans med Eva och Peter på Atla och Anders på Carpe Mare.

Förutom båtunderhåll så ingår förstås storbunkring i förberedelserna. Ingenstans under de närmaste sex månaderna kommer det finnas så stort utbud av matvaror som här, så just nu bågnar stuvutrymmena av mat och vin.

Vi har också laddat upp med lämpliga gåvor till öarna vi ska besöka, framförallt Vanuatu, där befolkningen på de mer avlägsna öarna lever under mycket enkla förhållanden. Vår dotter Sofia har skickat ner 5,5 kg barnkläder och Louise, på varvets kontor, har också gett oss en stor låda med barnkläder att ge bort. Paketet från Sverige kom faktiskt fram på en vecka med normal postgång. Igår laddade vi också upp med skolmaterial i form av 80 skrivböcker, 120 blyertspennor och massor av färgpennor. Dessutom många tennisbollar för alla lekfulla barn vi kommer att träffa. Ett större parti nagellack i häftiga färger köpte vi också, eftersom det blev förra säsongens succe’present till flickor och kvinnor i byarna. Fiskelina och krokar brukar vara efterfrågat, så det finns också i lager.

Vi blir kvar här i Whangarei en knapp vecka till, men sen är det äntligen dags för lite ”sea trial” för att se att allt fungerar som det ska och faller det väl ut så börjar vi spana efter väderfönster. Får vi ett väderfönster före mitten av maj så siktar vi på att besöka Lauöarna på Fiji igen, innan vi seglar vidare mot Vanuatu. Får vi vänta längre så blir det segling mot Vanuatu direkt.

Allt väl ombord och vi ser mycket fram mot en ny seglingsäsong med spännande upplevelser och möten.

6 thoughts on “Dags för ny seglingsäsong

  1. Tack för en fin berättelse om era äventyr, precis som ni brukar ge oss.
    Stort lycka till er båda.

    Ralf

  2. Himla roligt att ni är tillbaka till båten, ser fram emot att följa er även i år. Skepp o Hoj! Daniel

  3. Seglare har sagt att O-befolkningen gillar allt mellan himmel och jord, men numera billiga sol-lampor ar speciellt uppskattat och all alla former av dyk-grejor som cykloper m.m. Givetvis mat-konserver som ger sakerhet efter t.ex. en cyclone! Aven utombordare och uppblasbara ”dinks” ar populara sa hissa up och las ordentligt om sadant som du vill behalla. 2-takts bransle ar brinnande eftertraktat. Pennor och skrivbocker….mmmm. jaaa, OK.

  4. Det är också vår erfarenhet från Laugruppen på Fiji, de har så lite så nästan allt praktiskt uppskattas. Ofta efterfrågat är tex rep. Matkonserver är uppskattat, men blir oftare ett lyxigt inslag på lunchbordet efter kyrkobesöket än sparas för cyklonsäsongen, men det är ju kul också. Ju mer avlägsna och sällan besökta byar och öar, dess större behov av i stort sett allt. Vi besöker ofta skolor på avlägsna öar och behoven är stora, därav skolmaterialet. Vi brukar också försöka ge lite support till den ofta krånglande datorutrustningen. Jollarna verkar vara mer attraktiva på större öar och huvudorter. Kul att du följer oss!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s