Loupans installation av lithiumbatterier

Som ni trogna bloggläsare vet, så blev Loupan utrustad med lithiumbatterier under våren 2019. Vi får i olika sammanhang frågor om våra erfarenheter av projektet och här kommer några tankar. Varning! Ett lite torrt och tekniskt inlägg.

Vi kan börja med att säga att vi är jättenöjda med batteriinstallationen efter vår första seglingsäsong. Jämfört med tidigare har vi mycket större användbar kapacitet, cirka tre gånger mer än vår AGM-baserade lösning. Dessutom bara halva vikten. Vi har också numera möjlighet att tillgodogöra oss all tillgänglig laddningskapacitet från våra olika laddkällor. I och med att vi nu har ett BMS, som övervakar laddning och belastning av batteribanken, så har vi ett bättre skydd än tidigare för batterierna.

En viktig faktor för att undvika problem och få en fungerande och säker installation är att, innan man börjar, verkligen kartlägga och förstå hur de olika laddkällorna fungerar. Loupan får laddning från motor, vindgenerator, Watt&Sea, solceller och EFOY bränslecell samt landströmsladdaren. Olika funktion/beteende hos laddkällorna, till exempel när de aktiveras eller stängs av, kommer att kräva olika lösningar för säker inkoppling mot batterierna. Till exempel kräver vår vindgenerator att dess regulator alltid har strömförsörjning för att kunna bromsa själva generatorn. Ett annat exempel är om man har kombinerad laddare/inverter med gemensam inkoppling till 12 V-systemet. Båda exemplen kräver en genomtänkt lösning för att både kunna styra och övervaka laddning och urladdning av batteribanken.

Efter en hel del funderande, planering och komponentval landade vi i en hybridlösning, som innebär att vi har 540 Ah från tolv prismatiska lithiumceller, CALB LiFePO4 180 A, kombinerat med ett lithiumbatteri som fungerar som stödbatteri på vår laddbuss. Stödbatteriet ger oss också en backup-funktion, då det enkelt kan kopplas in för att ersätta lithiumbanken och ger oss cirka tolv timmars strömförsörjning av båtens system. Vi har kvar ett AGM-batteri för motorn. Orsaken till att vi har kvar det gamla motorbatteriet är att vi vill kunna starta motorn oberoende av lithiumbankens status, vilket vi ser som en säkerhetsfunktion.

BMSen är en Orion Junior. Vi har kompletterat med en del egendesignade lösningar för att styra laddkällor med olika krav och för att hantera stödbatteriet. Vi har också gjort en lösning som innebär att lithiumbanken fullständigt kopplas bort från alla laddkällor och all belastning. Det kommer antingen att vara ett automatiskt beslut från BMSen eller att vi själva väljer att stänga av, vilket vi gör när vi lämnar Loupan för en längre tid.

Vi köpte batterier och BMS i Nya Zeeland. Det var en fördel att vi kunde handla momsfritt, då vi är en så kallad ”yacht in transit”. Kostnaden landade totalt på cirka 35000 kronor. Vi (= Pelle) gjorde allt arbete själv. Förutom tankearbete, litteraturstudier och jagande på internet, som försegick under en längre tid, tog Pelles arbete cirka en vecka.

Vi tänker att det säkert är enklare att göra en lithiuminstallation i samband med att båten byggs, då olika utrustning kan väljas för att passa i sammanhanget. Skulle vi göra en nybyggnadsinstallation skulle vi sannolikt välja ett 24 Volt-system.

Lära sig mer: Davide Andrea är en auktoritet inom området och har skrivit en hel del i ämnet. Står som författare till en bra bok om BMS i allmänhet som publicerades för några år sedan. Snart kommer två nya böcker som verkar bli riktigt matnyttiga. Davide är en av grundarna av Elithion, kolla deras hemsida, du hittar där mer info om tekniken och om hans böcker, https://www.elithion.com/about.php

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s