Om båt och utrustning

Uppdaterad 2022-07-26 av Pelle

Vår segelbåt Loupan är en Arcona 430 med segelnummer 11. Vi har tidigare varit ägare till två Arconabåtar och varit väldigt nöjda med dem. När vi bestämde oss för Arcona 430 så var ambitionen att båten skulle kunna klara en längre segling.

Det finns väldigt många åsikter om hur en långfärdsbåt ska vara beskaffad. Vi har tagit fasta på att det av säkerhetsskäl är viktigt med fart och det känns bra med en för oss känd konstruktion. Speciellt uppskattar vi att den är strukturellt stark. Viss trygghet ger det att en finsk Arcona 430, S/Y Elaine (som nu heter Ellen), med framgång seglade jorden runt. Dessutom var vi mycket nöjda med henne efter vår segling till Karibien 2012-2013.

loupan

Vi har seglat med Loupan sedan sommaren 2009. Mer information om Arcona 430 finns på www.arconayachts.se

Riggen

Riggen är en 9/10-dels rigg med svepta spridare och stående rigg i Dyform. Vi monterade ett löstagbart kutterstag redan i samband med grundleveransen 2009. Det använder vi vid lite hårdare vindar tillsammans med en kutterstagsfock. Det har visat sig fungera mycket bra. Vi har även kompletterat med löstagbara jumpers i Dyneema som vi använder som extra stagning av riggen vid hård vind och kraftigare sjö. Vi har förberett för extra storfall. Inför avseglingen denna gång har vi även kompletterat med en skena på masten för att kunna sätta ett separat trysail. Alla fall är Dyneema.

Vi har bytt till extra kraftiga avlastare och har en elwinsch som oftast används till storfallet, men även kan användas i andra sammanhang när man behöver extra kraft,t ex när någon ska upp i masten eller för att lyfta i samband med en man över bord-situation.

Vi har två spinnakerbommar i kolfiber för spinnaker och  Code 0 samt för att spira försegel på undanvind.

Akterstaget är i Dyneema (med integrerad antenn för vår SSB-radio)

2015 bytte vi förstagsvajern första gången, inte för att det var något problem, mer för säkerhets skull. Förstaget är ju en hårt belastad del på riggen och man vill inte att något ska hända här.
Vi byter förstagsvajern med ca tre års intervall, senast 2020

Våren 2019 bytte vi diagonaler nr 3 (toppen) då vi noterat rost som eventuellt kunde komma inifrån kärnan på vajern. Gjordes för säkerhets skull.

2020 tog vi av masten och monterade isär den helt för att kontrollera alla infästningar/trissor etc samt bättra på korrosionsskydd kring områden där rostfritt möter aluminium. Allt var i princip i perfekt skick,
Vi fick byta toptrissan till storfallet samt passade på att byta förstagsprofilens toppsviveln då vi bytte förstagsvajern.
Den senaste riggchecken gjordes våren 2020 efter att masten monterats ihop igen och mastats på. Besiktningsrapporten var helt utan anmärkningar.
Vi gör en grundlig och dokumenterad riggcheck årligen efter varje seglingssäsong. 

riggen

Segelgarderob

  • Storsegel Tape-drive Spectra och kolfiber som vi förstärkt med tafetta på båda sidorna samt satt i ett 3:e rev. Seglet landar i en stackpack.
  • Rullfock genua 3, Hydranet. Inför de långa överfarterna har vi skaffat ett högt skuret segel.
  • Kutterstagsfock i Hydranet på rulle (Selden GX25) och torsionsloina för hårdvind (som monteras vid behov)
  • Code 0 på rulle (Selden GX25)
  • Spinnaker med strumpa (UK)
  • Stormfock
  • Trysail
  • Ankringssegel. Det skaffade vi när vi seglade till Shetlandsöarna  2010 och det håller fören mot vinden på ett mycket effektivt sätt vid ankring.

Vi har också kompletterat med en bombroms ASB från Helmtec, kan rekommenderas, är en viktig säkerhetsrelaterade detalj.
Denna bombroms tillverkas tyvärr inte längre.

Vårt trysail är faktiskt det enda nya seglet inför resan. 

Initialt hade vi single-line rev I storen men vi har konverterat detta till traditionellt ”slab-reef” system. Mycket enklare, mycket säkrare.

Sammanfattningsvis har vår segelgarderob från UK klarat sig otroligt bra. Efter > 45000 NM är t ex vår stor i princip i helt perfekt skick, naturligtvis har vi fått fixa några mindre skador (förslitning, felaktig hantering) men form och duk är helt utan anmärkning.
Storen är ett fullattesegel och vi har under vår resa fått byta några av dessa då de av ren utmattning har gått sönder.

2018 köpte vi en ny stackpack från UK i Whangarei, är en genomtänkt (enkel) design. 

 

ankringssegel

Motor

Vi valde från början en större motor än standard, Yanmar 4JH4 54 hk. Vi har kompletterat med ett dubblerat dieselfilter SEPAR samt ett Q magnetfilter för att undvika problem om det finns något som växer i dieseln. Vi har också kompletterat med oljetrycksgivare och givare för kylvattentemperatur. Dessa är kopplade till vårt NMEA2000-nätverk och kan visas på plottern.
2020 i samband med lite större underhållsarbete på drevet (nedre växeln sliten, nya lipseals) passade vi på att byta motorfästena.

Antal drifttimmar i slutet av juli 2022: 3480h. 

Ankring

Vi har två stycken Spade-ankare på 20 kg. Vi köpte vårt första Spade-ankare inför seglingen till Shetland och även under seglingen till Karibien visade sig det vara mycket tillförlitligt. Satt som berg i kulingvindar.Vi har elektriskt ankarspel i fören med 60 meter 8 mm kalibrerad HR kätting och 50 meter lina samt 10 meter kätting + 60 m lina i aktern.Mellan ankare och kätting använder vi ett schakel Wichard HR, inget annat.
Ankarspel Lofrans Project 1200.

Styrning och navigation

Vi har sedan tidigare en autopilot, Raymarine SPX30 och inför avseglingen till Karibien 2012 monterade vi ytterligare en komplett autopilot som reserv. Vi har eletroniska sjökort Navionics som vi visar på vår plotter, Raymarine Axiom Pro 12” (2020)  på styrpulpeten. Vi använer iPad som slavenhet till plottern. .Vi har valt att komplettera med översiktkort på papper och ett antal pilots som beskriver inseglingar och hamnar. Vi har även elektroniska sjökort på ett antal datorer ombord. Bland annat använder vi OpenCPN som vi tycker är mycket bra och som också på ett mycket bra sätt integrerar support för att hantera bilder från Google Earth.

Övrig utrustning för navigation är radar Raymarine HD och True Heading Graphene+ AIS klass B. Vår AIS är kopplad till vår router ombord och kan därför skicka data till bl a MarineTraffic så snart vi har internet access (mobilt/WiFi/satellit). Loupan är en s k ”roaming station” för MarineTraffic, station nr 213.
Övrig instrumentering är från Raymarine: instrument i70 serien plus två analoga vindinstrument från 290 serien.

Kommunikation 

För kommunikation har vi investerat i

  • VHF Standard Horizon GX2200 (med integrerad AIS mottagare) med antenn i masttopp
  • Handhållen VHF Standard Horizon HX890, mycket trevlig med DSC funktioner och GPS
  • Handhållen VHF Standard Horizon HX-460, miniapparat med fullprestanda.
  • WiFi-router(flera sorter) för att ta in trådlösa nätverk när vi ligger i hamn
  • 3G/4G-router Teltonika X12 med antenn i masttopp ansluten via lågförlustkabel Hyperflex-10 från M&P. . Ger oss internt WiFi i båten när vi har mobil täckning.
  • Satellitkommunikation,  bärbar Iridiumtelefon Extreme med extern antenn tillsammans med RedPort Optimizer. Används i första hand för för email och väderdata.
  • Inför att vi gick ut i Stilla havet installerade vi kortvågsradio Icom 7100 med Pactor Dragon 7400 BT.
    Antennen är en ca 17 meter lång enkelledare som vi pillat in i akterstaget av Dyneema (inga isolatoter krävs, låg kostnad, utmärkta egenskaper).
    Jordplan KISS.
    Ferriter för ”avstörning” Fair-rite typ #31, all elektronik är nu skyddad med sådana ferriter.
  • På havet använder vi Global Marine Networks som mailleverantör via Iridium/RedPort och Sailmail för email via kortvågsradion.
    För närvarande (2022) använder vi ett Iridium abonnemang från PredictWind, prisvärt och bra (skiljer i upplägg från andra återförsäljares kontantkort).
  • Samtliga antenninstallationer har utrustats med åskskydd. Även vår NMEA2000 bus och Ethernet har nu åsk/transient-skydd.
  • Headsets, fabrikat SENA, modell SPH-10

Strömförsörjning

Det här blev ett av de områden som vi nog kommit att fundera mest på,då det handlar om både säkerhet och komfort att veta att strömförsörjningen fungerar väl. Vi har en batteribank som på servicesidan är 690 Ah  (LiFePO4) + startbatteri AGM på 105 Ah. Baserat på våra tidigare erfarenheter har vi nu också

    • Vindgenerator SilentWind 400 som ger max 500 W
    • Watt & Sea Cruising 300 hydrogenerator som ger cirka 20 A vid 7 knops fart, vi har också kompletterat med en
      extra större propeller som ger bra med ström även vid lägre farter.
    • Solceller på totalt 700W (/uppdaterat 2022) med separata MPP-regulatorer  (Victron MPPT) för styrbords- och babordssidan
    • Sterling-regulator, AB12130, till motorns generator
    • Laddare/inverter Victron (bl a för att kunna köra Nespresso bryggaren)
    • För att garantera att SSB radion alltid får bra spänning har vi en spänningsbooster från TGE (USA) N8XJK som är inställd att ge 13.6 V oavsett batterispänning. (Denna omvandlare levererar också drivspänning till vår VHF)

Vår förbrukning på havet när vi har autopilot, plotter, navigationsutrustning, kylskåp, frys, kommunikation mm igång ligger runt 200 Ah per dygn, vilket vi klarar galant numera.

Både vindgeneratorn och Watt & Sea har visat sig vara riktiga lyckokast och täcker det mesta av vår förbrukning. Kompletterad med broms switch så att den kan stängas  av (bromsas) när batterierna är fulladdade.
Nu har vi möjlighet att få energi från både sol, vind och vatten och har därmed flera alternativ beroende på förhållandena och dessutom backup. Och solceller, fungerar helt fantastiskt bra när solen skiner, inget underhåll, relativt billigt, snåla inte!

Våren 2019 ersatte vi vår AGM batteribank (service/förbrukning) med lithiumbatterier (LiFePO4). Vi valde prismatiska celler från CALB, totalt med en kapacitet på 540 Ah, fyra seriekopplade grupper med tre celler i varje.
År 2022 uppgraderade vi  (orsaken till detta kommer vi att berätta om i ett annat inlägg framöver) till CALBs nya generation modell L173F230, lättare och kompaktare och lite högre kapacitet, 690 Ah.
Som BMS har vi Orion Jr 2 plus lite egna lösningar för att kunna hantera våra olika laddkällor. För hantering av laddbuss respektive förbrukningsbuss använder vi mekaniska reläer från Gigavac GX-serien, detta för att säkert kunna helt isolera lithiumbanken.

I vår systemlösning har vi kvar ett AGM batteri för motorn och ett AGM batteri som back-up/hjälpbatteri för laddbussen. Innebär att vi har ett hybridsystem för att ha lite extra säkerhet samt kunna hantera alla våra olika laddkällor.
Som övervakningspanel använder vi en Bluetooth koppling från BMS’en och en app som heter Torque (finns bara för Android).
Efter några säsongers användning kan vi bara säga att vi är jättenöjda, detta borde vi ha gjort långt tidigare.

Säkerhet

Ytterligare ett område som krävt lite mer och andra tankar än den normala skärgårdsseglingen. Här har vi fått hjälp genom att deltagandet i ARC ställer vissa krav kring säkerhetsutrustning. Vi har nu följande utrustning:

  • Livflotte Ocean Safetyför 4 personer nyinköpt 2022 monterad på i kassett och monterade på pushpit. Utrustad med Hammar hydrostatisk utlösningsanordning. Flotten är en ISO 9860-1.
    Vi har kompletterat med viss utrustning i vår grab bag för att uppfylla kraven för längre tidsperiod än 24 timmar.
  • Grab bag (ny 2022) ACR RapidDitch som flyter, är vattentät och med starka reflexer. Där kommer vi att förvara sådant som ska med vid en eventuell situation då vi måste gå i livflotten.
    Bland annat har vi köpt en handdriven watermaker från Katadyn.
  • Spinlock flytvästar Vito (nya 2022) 170 N med Hammar utlösare samt Spinlock säkerhetslinor. Otroligt bekväm och väl genomtänkt flytväst, rekommenderas.
  • EPIRB (båtens nödsignalsändare via satellit) fabrikat Ocean Signal (2019)
  • PLB’er (Personal Location Beacon = personlig nödsignalsändare via satellit) ftill samtliga ombord, fabrikat Ocean Signal RescueMe (2022)
  • Personliga AIS-sändare Ocean Signal (2016). Båtar med AIS kan då se personen på sin plotter som ett MOB (man över bord)-markerat AIS-objekt.
    Larmar också VHF via DSC anrop, ja om VHF & AIS-sändaren har korrekt MMSI inprogrammerat.
  • Ett drivankare av typen ”Jordan series drouge” för hårt väder, 124 koner
  • Kraftig LED handstrålkastare (2019).
  • Hella LED-strålkastare fast monterade i för och akter.
  • Jonbouy för bärgning av person som gått över bord
  • Däcksbelysningen kompletterad med två kraftiga LED-strålkastare fabrikat HellaMarine.
  • Lifesling och livboj
  • ”Överlevnadsdräkter”,  Ursuit MPS Multi Purpose Suit som är en mycket tunn och lätt torrdräkt för användning under ytterplagg, t ex seglarstället.
  • För väderinformation kommer vi att ladda ner grib-filer både i hamn och till havs, då vi har satellitkommunikation.
  • Vi har skaffat en liten Navtex weather box som visar textmeddelanden samt  trendkurva för lufttryck
  • Kompletterat med manuell länspump med hög kapacitet
  • Monterat automatisk brandsläckare i motorrummet
  • Whichard ”säkerhetsband”.

Komfort & annat ”smått och gott”

Andra saker som kommit in i båten som en följd av vår långsegling är

  • Watermaker Katadyn Power Survivor 160 E med separat tank på 50 liter och extra filter
  • Ett extra kylskåp Isotherm, 50 liter samt en portabel liten kyl/frys
  • Ny gasinstallation för två st 5 kg kompositflaskor
  • Solskydd över sittbrunnen (ny och förbättrad version 2022, bl a mer solpaneler). Det var svårt att få till en riktigt bra lösning, då vi har storskotet i sittbrunnen, men sittbrunnen blir delvis täckt under segling och kan skuggas helt i land.
  • Sjökoj
  • Skeppsapotek för allehanda krämpor
  • Vi har köpt en bra ryggsäck från Stefan Nilsson Sjösäkerhet AB, med omfattande Första hjälpenutrustning. Stefan var lärare på vår ISAF-kurs.
  • Vacuumpackare för att få tät förvaring för t ex reservdelar, men framförallt för att förpacka mat för att förlänga hållbarheten. Rekommenderas!
  • Spolpump
  • Manuell länspump som enkelt kan flyttas runt, mycket stor kapacitet typ Gusher.
  • Liten elektrisk vattenkokare.
  • Dinghy, fabrikat AB modell Ultralight 9.5 med aluminium skrov, hypalon. Har ett förvaringsfack i fören som underlättar när man ska stiga i och ur när jollen ligger mot skrovsidan, också plats för utombordarens tank, reservdunk etc. Har också ett golv som gör att man aldrig sitter med kassar och fötter i vatten. Går fantastisk bra i sjön, har ju ett riktigt skrov.
  • Lill-Yanne, vår nu > 23 år gamla Yamaha 2-taktare på 8hk. Still going strong! Vi har under dess livstid gjort följande: en ny propeller, en ny impeller, en ny gasvajer, två uppsättningar tändkablar, en ny bränsleslang mellan tank och motorn samt fyra nya tändstift. Denna motor har dessutom  hamnat under ytan och utsatts för saltvatten ett antal gånger.
    På grund av motorns ålder börjar det bli lite svårt att få tag på reservdelar, men vi använder den så länge den fungerar.
  • Mercury 3.3 hk 2-taktare (2022), lätt och jätteenkel reservutombordare. Reservdelssats med propeller, brytpinnar, tändstift.

På nöjessidan:

  • Stereo Fusion MS-RA70 (2019) med högtalare från Dali
  • Nespressobryggare
  • Eastman Thinline T484 (2022), modifierad med pick-up’er från Lundgren. (Stort tack till Ward’s Music I Whangarei)
  • Yamaha SLG200S (2019), backup gitarr (även den leveread av Ward’s Music Whangarei. Tack Roland!)
  • Ukulele Ohana (2020) (ja, även denna från Ward’s Music 🙂 )
  • Vox MV-50, Högtalare Eminence Cannabis Rex 10” I egensnickrad låda. Line 6 HX Stompbox
  • Beyer Dynamics DT880 Pro
  • Ett antal iPads, iPhones & datorer

UntitledImage

5 tankar på “Om båt och utrustning

  1. Låter som ett kul projekt!
    Kanske bra med en extra kompass och en mycket enkel sextant, om allt elektrisk dör. Det krävs blygsamma kunskaper i astronomisk navigation för att segla på konstant latitud, om det kniper.
    (Alla kända sjöfarare, utom vikingarna, seglade på konstant latitud ända tills kronografen uppfanns. Det senare kräver mera kunskap i astronomisk navigation.)
    En robust hink (en sån där svart som man bär betong i) är bra att ha. En livrädd man/kvinna med en hink överträffar de flesta länspumpar.
    Tvivlar på att elektriska prylar fungerar i livshotande situationer.
    Bästa hälsningar
    Thomas

  2. Thomas – du har så rätt! Elektronik i all ära, men det finns även vanlig kompass och hinkar och dessutom kommer det att finnas en enkel sextant ombord. Om inte annat så är det roligt att prova och i nödens stund kan den dessutom komma till användning. Sen tror vi nog att elektroniken ska fungera för det mesta, men säker kan man ju aldrig vara.

  3. Hej!
    Intressant att läsa, vi har A430 nr 37, tyckte jag kände igen Pelle när vi förtöjde bakom er för ett par veckor sedan när vi kom till G-berg. Pratade med Pelle på mässan, bl.a. om erfarenheten att segla A430 på två. Tack för intressant läsning, tex om ankarseglet, nytt för mig men ack så värdefullt om det minskar seglandet för ankar. Lycka till!!/ Lars o Lena på E’toile de Mer

  4. Hej! Kul och välskriven blogg – tack för att ni delar med er! . Vi planerar att ge oss av om två år och fram tills dess så blir det mycket läsande på bloggar 🙂 Jag blev nyfiken på er vakuumpackare som ni skriver om. Vad är det för typ och fungerar den bra?
    Mvh Liv

  5. Vår vacuumpackare heter Princess och har fungerat bra. Enkel och kompakt. Den har några år på nacken och skulle vi köpa en ny så finns bra på Elektrolux Home- butikerna har vi sett

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s