Om båt och utrustning

Vår segelbåt Loupan är en Arcona 430 med segelnummer 11. Vi har tidigare varit ägare till två Arconabåtar och varit väldigt nöjda med dem. När vi bestämde oss för Arcona 430 så var ambitionen att båten skulle kunna klara en längre segling.

Det finns väldigt många åsikter om hur en långfärdsbåt ska vara beskaffad. Vi har tagit fasta på att det av säkerhetsskäl är viktigt med fart och det känns bra med en för oss känd konstruktion. Speciellt uppskattar vi att den är strukturellt stark. Viss trygghet ger det att en finsk Arcona 430, S/Y Elaine, med framgång seglade jorden runt. Dessutom var vi mycket nöjda med henne efter vår segling till Karibien 2012-2013.

loupan

Vi har seglat med Loupan sedan sommaren 2009. Mer information om Arcona 430 finns på www.arconayachts.se

Riggen

Riggen är en 9/10-dels rigg med svepta spridare och stående rigg i Dyform. Vi monterade ett löstagbart kutterstag redan i samband med grundleveransen 2009. Det använder vi vid lite hårdare vindar tillsammans med en kutterstagsfock. Det har visat sig fungera mycket bra. Vi har även kompletterat med löstagbara jumpers i Dynema som vi använder som extra stagning av riggen vid hård vind och kraftigare sjö. Vi har förberett för extra storfall. Inför avseglingen denna gång har vi även kompletterat med en skena på masten för att kunna sätta ett separat trysail.

Vi har bytt till extra kraftiga avlastare och har en elwinsch som oftast används till storfallet, men även kan användas i andra sammanhang när man behöver extra kraft,t ex när någon ska upp i masten eller för att lyfta i samband med en man över bord-situation.

Vi har två spinnakerbommar i kolfiber för spinnaker och  code 0 samt för att spira försegel på undanvind.

riggen

Segelgarderob

  • Storsegel Tape-drive Spectra och kolfiber som vi förstärkt med tafetta på båda sidorna samt satt i ett 3:e rev. Seglet landar i en stackpack.
  • Rullfock genua 3, Tape-drive Spectra och kolfiber.
  • Rullfock genua 3, Hydranet. Inför de långa överfarterna har vi skaffat en högt skuren.
  • Kutterstagsfock i Hydranet för hårdvind (som hakas fast)
  • Code 0 på rulle
  • Spinnaker med strumpa
  • Stormfock
  • Trysail
  • Ankringssegel. Det skaffade vi när vi seglade till Shetlandsöarna  2010 och det håller fören mot vinden på ett mycket effektivt sätt vid ankring.

Vårt trysail är faktiskt det enda nya seglet inför resan. Övriga segel är samma segel som vi hade när vi seglade till Karibien. Det klarade sig mycket bra.

ankringssegel

Motor

Vi valde från början en större motor än standard, Yanmar 4JH4 54 hk. Vi har kompletterat med ett dubblerat dieselfilter SEPAR. Vi har också kompletterat med oljetrycksgivare och givare för kylvattentemperatur. Dessa är kopplade till vårt NMEA2000-nätverk och kan visas på plottern.

Ankring

Vi har två stycken Spade-ankare på 20 kg. Vi köpte vårt första Spade-ankare inför seglingen till Shetland och även under seglingen till Karibien visade sig det vara mycket tillförlitligt. Satt som berg i kulingvindar.Vi har elektriskt ankarspel i fören med 60 meter 8 mm kalibrerad HR kätting och 50 meter lina samt 10 meter kätting + 60 m lina i aktern.

Styrning och navigation

Vi har sedan tidigare en autopilot, Raymarine SPX30 och inför avseglingen till Karibien 2012 monterade vit ytterligare en komplett autopilot som reserv. Vi har eletroniska sjökort Navionics som vi visar på vår plotter, Raymarine E125 på styrpulpeten. Vi använer ipad som slavenhet till plottern samt har en bildskärm kopplad till plottern vid navigationsbordet.Vi har valt att komplettera med översiktkort på papper och ett antal pilots som beskriver inseglingar och hamnar. Vi har även elektroniska sjökort på ett antal datorer ombord. Bland annat använder vi OpenCPN.

Övrig utrustning för navigation är radar Raymarine HD och AMEC CAMINO-108 AIS klass B. Övrig instrumentering är från Raymarine.

Kommunikation För kommunikation har vi investerat i

  • VHF med antenn i masttopp
  • Bärbar VHF för grab bag
  • WiFi-antenn (flera sorter) för att ta in trådlösa nätverk när vi ligger i hamn
  • 3G/4G-router med antenn i masttopp. Ger oss WiFi i båten när vi har mobil täckning till masttoppen
  • Satellitkommunikation,  bärbar Iridiumtelefon Extreme med extern antenn tillsammans med RedPort Optimizer för email och väderdata.
  • Satellitkommunikation, Inmarsat IsatHub för internet access.
  • På havet kommer vi att använda Global Marine Networks som mailleverantör via Iridium/RedPort.
  • Inför att vi går ut i Stilla havet har vi även installerat kortvågsradio med Pactor IV

Strömförsörjning

Det här blev ett av de områden som vi nog kommit att fundera mest på,då det handlar om både säkerhet och komfort att veta att strömförsörjningen fungerar väl. Vi har en batteribank som på servicesidan är 420 Ah + startbatteri på 70 Ah. Baserat på våra tidigare erfarenheter har vi nu också

    • Vindgenerator SilentWind som ger max 500 W
    • Watt & Sea Cruising 300 hydrogenerator som ger cirka 20 A vid 7 knops fart
    • Solceller på totalt 480W med separata MPP-regulatorer för styrbords- och babordssidan
    • En Sterling-regulator, AB12130, till motorns generator
    • Två bränsleceller EFOY 210 som back-upVår förbrukning på havet när vi har autopilot, plotter, navigationsutrustning, kylskåp mm igång ligger runt 200 Ah per dygn, vilket vi klarar galant numera.

Både vindgeneratorn och Watt & Sea har visat sig vara riktiga lyckokast och täcker det mesta av vår förbrukning. Nu har vi möjlighet att få energi från både sol, vind och vatten och har därmed flera alternativ beroende på förhållandena och dessutom backup.

Säkerhet

Ytterligare ett område som krävt lite mer och andra tankar än den normala skärgårdsseglingen. Här har vi fått hjälp genom att deltagandet i ARC ställer vissa krav kring säkerhetsutrustning. Vi har nu följande utrustning:

  • Livflotte Avon för 4 personer som vi köpte till Shetlandsseglingen och som nu vi haft på översyn. Flotten är en ISO 9860-1. Vi har kompletterat med viss utrustning i vår grab bag för att uppfylla kraven för längre tidsperiod än 24 timmar , som är ARC-krav.
  • Grab bag från Landfall som flyter, är vattentät och med starka reflexer. Där kommer vi att förvara sådant som ska med vid en eventuell situation då vi måste gå i livflotten. Bland annat har vi köpt en handdriven watermaker från Katadyn.
  • Spinlock flytvästar 150 N samt säkerhetslinor
  • EPIRB (båtens nödsignalsändare via satellit)
  • PLB’er (Personal Location Beacon = personlig nödsignalsändare via satellit) för alla oss fyra som seglar de längre överseglingarna
  • Personliga AIS-sändare. Båtar med AIS kan då se personen på sin plotter som ett MOB (man över bord)-markerat AIS-objekt.
  • Ett drivankare av typen ”Jordan series drouge” för hårt väder, 124 koner
  • Strålkastare för att kunna söka person som gått över bord
  • Jonbouy för bärgning av person som gått över bord
  • Lifesling och livboj
  • ”Överlevnadsdräkter”,  Ursuit MPS Multi Purpose Suit som är en mycket tunn och lätt torrdräkt för användning under ytterplagg, t ex seglarstället.
  • För väderinformation kommer vi att ladda ner grib-filer både i hamn och till havs, då vi har satellitkommunikation.
  • Vi har skaffat en liten Navtex weather box som visar textmeddelanden samt  trendkurva för lufttryck
  • Kompletterat med manuell länspump med hög kapacitet
  • Monterat automatisk brandsläckare i motorrummet

Komfort & annat ”smått och gott”

Andra saker som kommit in i båten som en följd av vår långsegling är

  • Watermaker Katadyn Power Survivor 160 E med separat tank på 100 liter och extra filter
  • Ett extra kylskåp, 50 liter samt en portabel liten kyl/frys
  • Ny gasinstallation för två st 6 kg kompositflaskor
  • Solskydd över sittbrunnen. Det var svårt att få till en riktigt bra lösning, då vi har storskotet i sittbrunnen, men sittbrunnen blir delvis täckt under segling och kan skuggas helt i land.
  • Sjökoj
  • Skeppsapotek för allehanda krämpor
  • Vi har köpt en bra ryggsäck från Stefan Nilsson Sjösäkerhet AB, med omfattande Första hjälpenutrustning. Stefan var lärare på vår ISAF-kurs.
  • Vacuumpackare för att få tät förvaring för t ex reservdelar, men framförallt för att förpacka mat för att förlänga hållbarheten.
  • Spolpump

5 thoughts on “Om båt och utrustning

  1. Låter som ett kul projekt!
    Kanske bra med en extra kompass och en mycket enkel sextant, om allt elektrisk dör. Det krävs blygsamma kunskaper i astronomisk navigation för att segla på konstant latitud, om det kniper.
    (Alla kända sjöfarare, utom vikingarna, seglade på konstant latitud ända tills kronografen uppfanns. Det senare kräver mera kunskap i astronomisk navigation.)
    En robust hink (en sån där svart som man bär betong i) är bra att ha. En livrädd man/kvinna med en hink överträffar de flesta länspumpar.
    Tvivlar på att elektriska prylar fungerar i livshotande situationer.
    Bästa hälsningar
    Thomas

  2. Thomas – du har så rätt! Elektronik i all ära, men det finns även vanlig kompass och hinkar och dessutom kommer det att finnas en enkel sextant ombord. Om inte annat så är det roligt att prova och i nödens stund kan den dessutom komma till användning. Sen tror vi nog att elektroniken ska fungera för det mesta, men säker kan man ju aldrig vara.

  3. Hej!
    Intressant att läsa, vi har A430 nr 37, tyckte jag kände igen Pelle när vi förtöjde bakom er för ett par veckor sedan när vi kom till G-berg. Pratade med Pelle på mässan, bl.a. om erfarenheten att segla A430 på två. Tack för intressant läsning, tex om ankarseglet, nytt för mig men ack så värdefullt om det minskar seglandet för ankar. Lycka till!!/ Lars o Lena på E’toile de Mer

  4. Hej! Kul och välskriven blogg – tack för att ni delar med er! . Vi planerar att ge oss av om två år och fram tills dess så blir det mycket läsande på bloggar 🙂 Jag blev nyfiken på er vakuumpackare som ni skriver om. Vad är det för typ och fungerar den bra?
    Mvh Liv

  5. Vår vacuumpackare heter Princess och har fungerat bra. Enkel och kompakt. Den har några år på nacken och skulle vi köpa en ny så finns bra på Elektrolux Home- butikerna har vi sett

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s