Nu är vi i Cascais

Vi lämnade Leixoes dagen efter vår utflykt till Porto och fick fin segling med blåsigt avslut ner till Figueira da Foz, som är en stad som lever på fiske och turism. Marinan ligger en liten bit upp i floden Rio Mondego och det kan vara lite lömska strömförhållanden tillsammans med tidvattnet, men det gick bra trots den friska vinden. På bryggan stod Bess Safari Too’s besättning och tog emot och dagen avslutades med att vi tillsammans åt middag på marinans restaurang. För första gången såg vi båtar med ARC-flaggan hissad, två norska båtar. Norge är en av de största deltagande nationerna i ARC sen flera år tillbaka. Från Sverige är vi bara fem båtar som deltar i år att jämföra med Norges 22 deltagarbåtar. Vi låg kvar en dag i Fig Foz och passade bland annat på att bada i de häftiga och kalla Atlantvågorna på den VÄLDIGT långa sandstranden som i princip började vid Porto ca 10 mil norröver.

Vi fortsatte sedan med fin undanvindssegling vidare söderut mot Nazaré. På vägen såg vi rökpelare mot himlen vid två tillfällen. Det visade sig vara skogsbränder, som man kämpat med en längre tid. Marinan i Nazaré sköts av ett engelsk/brittiskt par och det var minsann inte lätt att vara hamnkaptenen till lags! Han hade åsikter om det mesta och båtägarna i marinan turades om att sucka eller fnissa. Vi bestämde under kvällen att fortsätta söderut redan tidigt nästa morgon tillsammans med Bess Safari Too. Vi såg månen gå upp i ett rödbrunt töcken och under natten kände vi röklukt in i båten. När vi steg upp vid sextiden nästa morgon var Nazaré dolt i ett rök- och askmoln och båtarna gråa av sot, så det blev snabb avtvättning av båten och avfärd vid 7-tiden för att försöka komma bort från askmolnet. En fransk båt som lämnade hamnen samtidigt som oss och var på väg norrut vände tvärt då sikten norrut genom molnet var väldigt dålig.

Vi som gick söderöver kunde pusta ut efter några timmar och lämna molnet bakom oss. Vi kom fram till Cascais framåt kvällen

Cascais har en stor och mycket välordnad marina, som ligger fint bredvid en borg som varit det tidigare kungliga sommarresidenset.

Professionell och engelsktalande service av allehanda slag, men smakar det så kostar det. Vi betalar resans hittills högsta hamnavgift (54 Euro per natt), men så överlämnades också en flaska vin vid incheckningen som välkomstpresent J. Här har nu helt oplanerat samlats en nordisk båtkoloni med nio svenska båtar, två finska båtar samt två norska och två danska båtar. Inte illa!

Själva staden Cascais är också mycket trevlig och fin med smala gator, vackra hus, sandstränder, klippor, trevliga butiker och restauranger. Lite av ett jetset-ställe, men den ekonomiska krisen har lagt sordin på utsvävningarna och den portugisiska semesterperioden är slut så det är lite lugnare tempo.

Vi har sen Fig Foz haft väldigt varmt ochs skönt, runt 30 grader på dagarna och med fantastiskt ljumma kvällar och nätter. Vi mår väldigt bra och njuter för fulla muggar!

Tack till Håkan F för tipset om Hemingway Bar – en del av svenskkolonin träffades där ikväll för en drink före maten – de hade verkligen en gedigen lista med coctails och mycket delikata tillbehör!

Imorgon har vi hyrt en minibuss med guide tillsammans med Kate & Janne & Charlotte och Mary & Erik för att åka till Sintra, en stad/by på Unescos världsarvslista och enligt guideboken ”a must do”. Det ska bli spännande! Vi tänker oss så småningom in till Lissabon, men hoppas temperaturen ska gå ned något till helgen. Vi börjar också titta efter lämpligt väderfönster för att ta oss över till Porto Santo och Madeira, men än har vi inte bestämt hur och när vi går över. Eventuellt fortsätter vi lite ytterligare söderöver här på fastlandet, men det avgörs av väder, vind och inspiration.

3 tankar på “Nu är vi i Cascais

1. Ja nu har ni verkligen flyttat på er. Jag har det bra, Peter var här igår kväll på väg till sitt ”veckoarbete” i Västerås. Egentligen ska han inte göra så mycket med sitt onda knä, men men….. Jag har haft problem med min TV men nu är den fixad. Sol idag men bara + 6 grader i morse. Brr. Kram och var rädda om er. Ebba

2. Hej hopp,
    Låter härligt med sol och värme !
    Är i Duved och ser den första nysnön på topparna !
    Vi var i Cascais med husbilen i juni men då var det fortfarande kyligt och dåligt med sol.