Tropical disturbance är inte att leka med

Vi och Hakuna Matata II lämnade Curacao den 1 november. De 45 sjömilens ”segling” till Bonaire blev på spegelblankt vatten och utan en vindpust. På Bonaire är det förbjudet att ankra då hela vattenområdet runt ön är en skyddad marinpark. Istället ligger bojar utlagda utanför huvudstan Kralendijk och det finns även två marinor. Bojarna ligger i två rader, en inre och en yttre. Vi tog en boj på inre raden innanför våra amerikanska vänner Rose och Janis på Lovely Lady. Raderna med bojar ligger relativt nära land, men passadvindarna blåser ju från öster och ut från land. Sent på kvällen när vi kom tillbaka från en barrunda svängde båten runt i den svaga vinden och vi kände att vi gick lätt på grund. Dags att leta efter ny boj i mörkret! Vi hittade en boj på djupare vatten en bra bit därifrån och knöt fast oss där. Ännu en gång hade vi väldig nytta av våra headsets så att vi kunde kommunicera i kolmörkret när Ulla stod i fören och Pelle i sittbrunnen. Under de senaste veckorna har det vid ett par tillfällen uppstått en ”tropical disturbance” ute på Karibiska sjön. Antagligen har det med att göra att orkansäsongen inte är riktigt slut än. En ”disturbance” är det allra tidigaste stadiet för ett vädersystem som kan orsaka tropiska stormar och orkaner om förutsättningarna är de rätta. Det har de inte varit nu, så några obestormar har vi inte behövt oroa oss för. Däremot har dessa ”störningar” gett upphov till kraftiga åskväder och ett par gånger vindvridningar till väst. Vindvridning mot väst är mycket ovanligt här. Vi har träffat amerikanska seglare och dykentusiaster som legat här fem månader per år, tre år i rad och inte upplevt detta. Vid en vindvridning mot väst är inte bojarna speciellt roliga att ligga vid med guppig sjö och man kommer oroväckande nära land. Efter första nattens vindvridning mot väst så dök vi ner och knöt ytterligare en lina till den extra bojsten som fanns bredvid de två ordinarie. Bojarna har som standard två bojstenar med två olika linor.

Tidigt på morgonen den 4 november var det dags för ett ordentligt åskväder. Regnet öste ner i floder, vinden som blåste 20-25 meter per sekund vred mot väst och det blixtrade och dundrade väldigt intensivt och otäckt nära. Vi lade snabbt in datorer, iPhones, satellittelefon och handhållen GPS i förhoppning att ugnen ska fungera lite som en Faradays bur och skydda elektroniken. Mycket elektronik är dock fast monterad på båten och det är inte mycket man kan göra för att skydda den. Vi har s.k. surge protectors installerade på de enheter som sitter monterade i masttoppen. Vi fick ett blixtnedslag alldeles i närheten av Loupan med en öronbedövande knall och tryckvåg. När åskan dragit bort kunde vi konstatera att en hel del av vår navigionsutrustning slagits ut. Först fungerade ingenting, men det visade sig bero på att all utrustning är ansluten till NMEA2000-bussen och det räcker med att en trasig enhet stör bussen så fungerar ingenting. Efter felsökning då vi kopplade ur enhet för enhet så kunde vi konstatera att AIS, vindgivaren och VHF:en skadats.

Efter kontakt med Pantaenius så fick vi klartecken att köpa ny utrustning, vilket täcks av försäkringen utan självrisk. Guldstjärna till Pantaenius för snabb hantering och bra villkor. Nästa problem blev att få hit ersättningsutrustningen till Bonaire. Inget finns att få tag på här på plats och det är inte helt okomplicerat att skicka saker hit. Det löste sig genom att vår son Björn tog en oplanerad semesterresa till oss på Bonaire och ikväll landar han och grejorna. Toppen, tycker vi förstås!

Vi är också tacksamma för utmärkt support, bra kommunikation och snabba leveranser som gjordes på hemmaplan, så att Björn med med några dagars varsel fick med sig allt. De som hjälpt oss är Marinwebben (Claes Hafström) och Winther Wireless. Tack, tack!

I nästa blogginlägg berättar vi mer om våra dyk- och snorklingsäventyr och

Det fantastiska undervattenslivet här.

4 tankar om “Tropical disturbance är inte att leka med

1. Oj oj oj vad ni råkar ut för. Men ni verkar hålla modet uppe ändå. Grattis till detta. Hälsningar från Naples/Florida

2. Spännande läsning igen även om det var av lite annat slag än vanligt. Fint också att ni inte bara är två seglare utan också två ingenjörer ombord. Och nu får ni ju glädjen att träffa Björn.
    Fina foton, Ska bli roligt att höra och se mer om undervattenslivet.
    Kramar från Gunnar och mig
    Kristina

3. Låter både spännande och skönt !! Nästa gång får ni höra av er om ni behöver en ”kurir ” ‘
    Keep on sailing !
    Mats från ett vintrigt Åre !

4. Det var väl ändå lite väl oturligt! Men jättebra att ni har en kurir 🙂 Vi är nu redo att lämna Las Palmas och har haft två bra och intensiva veckor här. Mycket bra program ordnat av ARC måste jag säga. Ha det gott & kram till er!