Ett abrupt slut på seglingsäsongen 2023

Nu är det ett halvt år sen förra blogginlägget. Det har tagit emot att skriva det här inlägget, men efter att vi hållit föredrag på både Oceanseglingsklubben och Arconaklubben, så kände vi att det också var dags att uppdatera bloggen.

När vi skrev senast så skulle vi just lämna Darwin och Australien och vi såg fram mot ett spännande äventyr i Indonesien. Nog blev det spännande allt, men på ett helt annat sätt än vi tänkte oss.

Vi fick en bra segling mot Kei Islands med måttliga vindar med mellan 60 och 90 graders skenbar vindvinkel. Sjön var också rätt så snäll. Strömmen ut från Darwin lyckades vi tajma bra. Vi övernattade på vägen ut mot havet på ett av de ställen som Border Force tipsat om och sen kunde vi segla med strömmen med oss nästan hela nästa dag.

När vi hade dryga 40 sjömil kvar till byn Debut, där vi skulle klarera in, gick Ulla på sista nattvakten. Det var lugna och fina förhållanden och snart skulle det ljusna. Ulla bestämmer sig för att korrigera kursen någon grad på autopilotens fjärrkontroll, som vi har under sprayhooden. Antagligen har hon då också råkat koppla ur autopiloten, men inte varit medveten om det. Det som sen händer finns bara ett fåtal korta minnesfragment av. Det slutar med en ofrivillig gipp, där Ulla träffas av storskotet och kastas omkull i sittbrunnen med våldsam kraft. Första minnesbilden efter fallet är att Ulla känner att hon ligger med fötterna på skotskenan och tänker att hon måste hasa sig framåt om skrotvagnen kanske kommit lös.

Pelle kommer rusande upp ur sängen när han hör smällen från gippen och att Ulla ropar på hjälp. Det var ingen vacker syn som mötte Pelle när han kom upp och såg Ulla ligga med benpipor som stack ut ur höger arm, ett stort blodigt sår i huvudet och vänster ben i en konstig ställning. Vänster hand såg också lite tillknycklad ut. Det som var positivt var att Ulla var vid fullt medvetande och klar. Vi kunde faktiskt diskutera vad vi skulle göra i den här pressade situationen.

Pelle ringde till Raymond Lesmana som organiserar Sail2Indonesia-rallyt och meddelade att vi behövde medicinsk assistans när vi kom till Debut. Sen blev det samtal till JRCC i Göteborg, som gav oss telefonnumret till Indonesiska sjöräddningen. Det visade sig omöjligt att ha någon vettig kontakt med Indonesiska sjöräddningen på grund av blandningen av deras svårtydda engelska och talkvaliten i satellittelefonen. Pelle kontaktade då våra barn och de tog kontakt med Australiens sjöräddning som aktiverade Indonesiens sjöräddning och ett räddningsfartyg med medicinskt team skickades ut mot oss. Våra barn kunde också vidarebefordra några läkarråd för det timmar vi hade kvar till land. Det var skönt att vi hade morfin i skeppsapoteket och Ulla behövde inte ha speciellt ont. För att göra en lång och lite rörig historia kort, så kom vi fram till Debut före räddningsfartyget på grund av att de misstolkade den positionsinformation de fick löpande. Här den fina räddningsbåten och deras väg.

Vi fick hjälp att ta oss in i ankringsviken av Karl-Axel på Spray, som skjutsades ut till Loupan av Jocke på Bliss. Det var skönt för Pelle att få lite support, då flera båtar gått på grund i viken och det var det inte läge för nu.

Karl-Axel har tagit över rodret och Pelle får lite avlastning inför att vi ska ankra

Omedelbart efter att vi ankrat kom personal från den lilla kliniken i Debut ombord tillsammans med Mr Kim, agenten. Det var bra att han var med. Han är bra på engelska och kunde tolka när det behövdes. Dessutom gjorde han en rekordsnabb inklarering genom att titta på våra pass och sedan säga ”ni är inklarerade, ni behöver inte göra något mer nu”.

Farida (sjuksköterska och biosecurity officer) klättrar ombord. Mr Kim väntar på sin tur

Efter en stund kom också läkaren från kliniken, dr Reno. Han hade varit på räddningsbåten. Ulla förbereddes för evakuering under ett par timmar och det var verkligen ”fullt hus” ombord på Loupan.

Sen var det dags för avfärd in mot land och den väntande ambulansen, som tog oss in till sjukhuset i Tual.

På väg mot ambulansen

Efter undersökning på sjukhusets akutavdelning beslutade kirurgen dr Gregorius (dr Greg) att Ulla skulle opereras under natten. Höger överarm skruvades ihop, vänster höft, som var ur led, sattes på plats och såret på huvudet syddes med 32 stygn. Frakturerna på vänster handrygg fick vänta, eftersom de inte hade någon handkirurg och de ville inte öppna upp ytterligare sår på grund av den stora infektionsrisken. Operationen tog fem timmar och Pelle sov på en stenhård brits utanför operationssalen under tiden. Han väcktes av sång, något som lät som bön och olika rop. Vad hade hänt? Dr Reno kom ut och berättade att allt gått bra och att man nu tackade varandra och högre makter. Firade lite, helt enkelt.

Nästa dag kunde spänningen släppa lite. Vi var båda trötta och omtumlade, men samtidigt enormt lättade över att allt ändå gått så bra. Det blev också stort gråtkalas av lättnad med våra kära barn förstås, som på distans och under stor stress hjälpte oss. Vi tog också kontakt med försäkringsbolaget Gouda, där vi har vår reseförsäkring. Vi fick mycket bra hjälp och de beslutade ganska snabbt att jag skulle flygas hem med ambulansflyg.

Dagen efter

Vi tillbringade sen elva dagar på sjukhuset innan det var dags för Ulla att resa hem till Sverige. Den relativt långa tiden var för att Ulla skulle vara i tillräckligt bra skick för att kunna sitta upp delar av resan. Sjukhuset var enkelt, men människorna helt underbara.

Ulla var en stor attraktion och många selfies blev tagna. Ulla var deras första internationella patient. Vi hade också en strid ström av besökare som ville höra hur det stod till, både seglarvänner och olika indonesiska delegationer. Våra två läkare dr Greg och dr Reno kom förbi varje kväll och speciellt dr Reno hade ofta med sig vänner för att muntra upp oss. Här några av alla vänliga besökare.

Sista kvällen kom byklinikens personal med avskedsgåvor. Armbanden är ett traditionellt sätt att markera släkttillhörighet till byn

Det blev ett känslomässigt farväl när Ulla lyftes in i ambulansflyget och blev omkramad av sjuksköterskor, läkare och Pelle förstås. Faktiskt lite av en folkfest också, då det var första gången ett ambulansflyg kom till ön.

Tack för allt dr Greg!

Efter hemkomsten tillbringade Ulla en vecka på Danderyds sjukhus, där de konstaterade att dr Greg och sjukhuset i Tual gjort ett fint jobb.

Underbart att få träffa Björn, Sofia och Martin

På Danderyds sjukhus blev dags att åtgärda alla frakturer på vänster handrygg. Sen vidare till Furuhöjdens rehabiliteringsklinik. Eftersom Ulla inte fick stödja på vänster ben, inte belasta höger arm och vänster hand var gipsad, så var hon någorlunda ”opraktisk” och kunde inte bo ensam. Det blev istället fyra veckor hos vår dotter och hennes familj. Väldigt skönt och trevligt. Tack för det och tack till alla våra barn med respektive för hjälp och omsorger!

För Pelle började ett nytt kapitel när Ulla lämnat Indonesien. Nu skulle Loupan flyttas till en säker marina. Valet föll på Marina del Ray på Lombok, cirka 1000 sjömil västerut. Dan Gerdes, tidigare långseglare på Blå Ellinor, hörde av sig tidigt och erbjöd sig att hjälpa Pelle att segla båten till Lombok. Stort tack Dan och också till Åsa som lånade ut honom en längre period. I väntan på Dans ankomst var dagarna fulla av sociala aktiviteter för Pelle. I Indonesien lämnas ingen ensam och Pelle blev raskt adopterad av dr Renos familj och har nu en del nya familjemedlemmar. Här några bilder från de trevliga veckorna i Debut.

Seglingen till Marina del Ray tog en vecka med mestadels bra förhållanden. Dan och Pelle höll sig på djupt vatten mellan den norra och södra ö-kedjan för att i möjligaste mån undvika alla de små fiskebåtarna och så kallade FAD (Fish Aggregating Device).

FAD
Två sjöbjörnar i Marina del Ray

Den 15 september landade Pelle på Arlanda. Ulla hade några dagar innan fått börja gå och gipset på vänster hand var borta, liksom de stora kompresserna på höger arm och i huvudet. Pelle kunde knappt tro att det var samma person som sex veckor tidigare lyfts ombord på ambulansflyget.

Bästa kramen

Marina del Ray känns som en trevlig och säker plats och vi har för första gången lämnat Loupan i vattnet när vi är hemma. Inte idealiskt kanske, men det mest görliga i situationen. Vi har tillsyn varannan vecka och hoppas allt (eller åtminstone det mesta) är ok när vi nu återvänder till vårt seglingshem i februari.

Vi har lärt oss mycket av den här händelsen. De viktigaste lärdomarna kan sammanfattas så här:

1) det är otroligt viktigt att vara bra försäkrad vid en sån här händelse

2) det är svårt att kommunicera via satellittelefon, speciellt med någon som har väldigt bruten engelska

3) om vi fick göra om det, så skulle vi nog utlösa vår EPIRB och därefter ringa JRCC i Göteborg och berätta varför vi utlöst EPIRB. Då måste JRCC etablera kontakt med sin indonesiska motsvarighet och därmed lyfta bort en svår kommunikationsuppgift från oss. Pelle hade fullt upp med att framföra båten och ta hand om den skadade.

4) vi kommer att sammanställa viktig information i ETT dokument till våra kontaktpersoner hemma i Sverige och för användning av oss själva i en nödsituation. Till exempel beskrivning av planerad rutt, grundata för besättning och båt, telefonnummer till sjöräddningsorganisationer längs rutten, försäkringsinformation, kontaktinformation till eventuella kompisbåtar, instruktion hur man spårar båten på Marinetraffic med mera.

Efter åtskilliga timmars rehabträning är Ulla i princip helt återställd och vi ser verkligen fram mot att komma ner till Loupan och Indonesien igen.

Allt väl här hemma i vintervädret!

Darwin – vårt sista stopp i Australien

Seglingen till Darwin tog fyra och ett halvt dygn. Det var mestadels frisk vind mellan 20 och 25 knop. Den stora havsviken Gulf of Carpenteria och Arafura Sea är relativt grunda vatten och vågorna var korta, höga och branta. Speciellt Gulf of Carpenteria blev lite obekvämt, eftersom det kom två vågsystem. Dels vindvågorna från ostsydost och dels dyning från söder från Gulf of Carpenteria. På andra dagens morgon hann vi ikapp Amica med Keith och Harry och vi seglade på VHF-avstånd och ibland synavstånd. Det var skönt det, för vid klockan fyra på morgonen natt nummer tre, så gick vårt akterstag av. Det var ingen överhängande risk för att masten skulle rasa, men det kändes lite oroligt först. Vi tog storfallet och satte som akterstag och resten av seglingen gjorde vi med enbart förseglet. Det fungerade bra, men det var skönt att se Amicas lanterna i natten ifall något skulle hända.

Pelle, Keith och Harry firar att vi är framme i Darwin

Men hallå!!! Hade vi inte bytt stående rigg på Boat Works? Jo, men vi har akterstag av dyneema och det fanns inte rätt kvalitet nere på Boat Works. Vi beställde och fick material till nytt akterstag i Cairns, men vi sköt upp jobbet, vilket i backspegeln inte var så fiffigt kanske. Nu är ett nytt akterstag på plats. Eftersom vi har antennen till kortvågsradion inne i akterstaget, så blev det flera timmars pillande innan 16,5 meter antenn var instoppad.

Vi kom till Darwin på kvällen och ankrade bland de andra båtarna i Fannie Bay. Det är rejäla tidvattenskillnader här, upp mot sju meter. När ljuset kom kunde vi se att alla båtar, inklusive oss, låg skrattretande långt från land, för att vara säkra på att inte hamna på grund vid lågvatten.

Darwin skyline från ankringen i Fannie Bay

Tidvattnet ger förstås också upphov till starka strömmar. Ibland lyckas man planera så man har medström, men ibland blir det motström förstås.

Här har vi lyckats få strömmen med oss in mot Darwin. Den undre siffran visar Speed Over Ground (SOG)

Vi hade bokat plats i Cullen Bay Marina och på grund av de stora tidvattenskillnaderna är det slussning in till marinorna som gäller. Och nej, ingen intresserade sig för maten ombord.

Snart dags för slussning

Vi fick ett varmt mottagande när vi skulle lägga till. Där stod Kerttu och Tuomo från finska båten Panacea, som vi lärde känna i Nya Zeeland under pandemin. I sitt sällskap hade de Anette och Timo, som entusiastiskt fotograferade och kommenterade vår båt.

Dags att lägga till. Timo fotograferar
Framme!

Det visade sig att Anette och Timo var Arconaseglare och de hade just beställt sin andra Arcona, en Arcona 435 Mk II för leverans till Finland nästa vår. Kul!

Kerttu, Anette, Tuomo och vi förevigade av Timo

Här är det varmare, fuktigare och mer tropisk känsla än vi tidigare upplevt i Australien. Darwin är huvudstad i Northern Territory och har cirka 149 000 innevånare. Darwin är mer mångkulturellt än övriga ställen vi besökt med 9% aboriginer, 33% britter, 11% irländare och 9% skottar. Dessutom 37% australier och många från olika länder i Asien. Fram till 1911 hette staden Palmerston, men döptes om till Darwin som en hyllning till Charles Darwin. Idag är Palmerston namnet på en förstad till Darwin. Här har de bara två årstider, dry season och wet season. Just nu är det dry season och det är tur det. Inget regn och något svalare. Här betyder ”något svalare” att det är runt 30 grader, men luften är ofta fuktig, vilket gör att man känner sig rätt klibbig. Varmt så det räcker och blir över för oss. Under wet season blir det varmare och framförallt väldigt fuktigt med luftfuktighet runt 90%, trots att det inte regnar. Huga!

Darwin har fått sig några rejäla smällar under 1900-talet. Under Andra världskriget bombades först stan sönder och samman av Japan, men byggdes upp igen. På julaftonen 1974 blev Darwin platsen för den värsta naturkatastrofen i Australiens historia, när cyklonen Tracy lade stan i ruiner. Av stans 40000 invånare evakuerades 35000, eftersom stan var i princip obeboelig och risken stor för sjukdomar.

Förödelse efter Tracy

Så det finns i princip inga gamla historiska byggnader här, utan allt är mer eller mindre modernt och i varierande grad vackert. Man har nyligen gjort ett lyckat projekt med det som heter Waterfront. Bostäder, bad/poolanläggningar, parkområde och massor av populära restauranger.

En av våra första dagar i Darwin hoppade vi på och av turistbussen några gånger. Ett bra sätt att få lite överblick och få veta lite mer om stan. Vi hoppade av vid ett par intressanta museer. Först vid Northern Territory Museum & Art Gallery, med intressanta utställningar om natur, kultur och historia. Sen hoppade vi av vid Royal Flying Doctors Museum, vilket var kul och intressant.

Vi hade ingen aning om hur stor verksamhet detta är. Från att ha varit en försöksverksamhet med ett flygplan för akutsjukvård till avlägsna trakter, så ger de numera generell sjukvård och tandvård till 370000 personer som bor i detta jättelands inre och där det är många timmar, kanske dagar till någon form av samhälle. För detta använder man 75 moderna flygplan som har i princip fullvärdiga intensivvårds platser.

Sjukvårdsplan modell äldre med fakepatient

Det börjar närma sig avsegling mot Indonesien. Vi är anmälda till Sail to Indonesia Rallyt och man kan starta från valfri plats. Vi som seglar från Darwin hade en liten träff och fick tillfälle att lära känna varandra och varandras planer. Många av dem som seglar från Darwin kommer från västra Australien, oftast Perth eller Fremantle.

Glatt och frejdigt gäng på väg mot Indonesien

Hur ska vi då summera våra totalt 7,5 månader i Australien? Vi har seglat runt hälften av Australiens kust, totalt cirka 3500 sjömil. Bundaberg-Sydney och sedan tillbaka norrut till Southport och därefter vidare upp till Darwin. Vi gillar Aussies, deras humor, frejdiga sätt och den lättsamma livsstilen. Vi vill särskilt tacka Annie och Liam på Gone With the Wind samt Claire och Andrew på Eye Candy för trevligt sällskap och en fantastisk introduktion till Australien när vi seglade ner till Sydney. Månaden i Sydney är den absoluta höjdpunkten på vår tid i Australien. Verkligen jätteroligt och väl värt ”omvägen”. Stora Barriärrevet då? Vi har besökt en hel del trevliga platser, men vi hade nog fel förväntningar, kanske färgade av bl a David Attenboroughs filmer och minnena av rev från olika platser vi besökt i Stilla havet. Lite av en besvikelse och allra mest för att det blivit så lite bad, dykning och snorkling. Varför då, kanske ni undrar? Svaret är att det ibland handlar om livsfarliga små maneter, ibland hajar och nu på slutet också krokodiler. Väldigt krokodiligt här uppe i norr! Bliss och Spray skickar bilder från Thursday Island på ”dagens krokodil” och här blev en man attackerad på en guidad tur i en närbelägen nationalpark förra veckan.

Tuomo och hans besättning badade här dagen innan.

Ibland funderar vi på om vi är onödigt fega och försiktiga, men sanningen är att i stort sett ingen badar i havet. Speciellt inte Aussies!

Stranden inbjuder inte till bad med den här skylten

Imorgon klarerar vi ut från Australien och seglar cirka två och ett halvt dygn till Debut på Kai Islands i sydöstra Indonesien. Indonesien blir något helt nytt och annorlunda för oss som aldrig varit i Asien. Ett land med världens fjärde största befolkning (252 miljoner) och 13000 öar. Det blir spännande!

Allt väl ombord!

Kommer de att ta all mat ombord när vi anländer till Darwin?

När vi berättade att vi skulle segla till Darwin efter att först ha besökt Thursday Island, så fick vi varningar. Om vi stannade vid Thursday Island skulle vår mat konfiskeras när vi kom till Darwin. Det ville vi ju så klart INTE, eftersom vi fyllt kyl, frys och alla upptänkliga utrymmen med mat när vi var i Cairns. Vi kontaktade Australian Border Force både på Thursday Island och i Darwin och de försäkrade båda, att vårt stopp på Thursday Island inte skulle innebära problem när vi anlände till Darwin, eftersom vi var ”domestic”, inklarerade sen i september 2022 och bara hade seglat längs kusten i Australien.

Vad kommer då de envisa ryktena från? Dels förklarade Border Force att om man klarerar in till Australien på Thursday Island, så hade de inte möjlighet att göra en komplett kontroll från Biosecurity. Den skulle i så fall kompletteras i Darwin och då kunde förstås mat försvinna. Men vi tror att en slarvig titt den här bilden är upphovet till tron att maten skulle konfiskeras i Darwin.

Läs och begrunda, ni som tänker er hitåt. En passage eller vistelse norr om ögruppen där Thursday Island ligger kommer att leda till att rätt mycket mat konfiskeras när man anländer någon annanstans i Australien. Annars inga problem.

Framme i Torres Strait

För ett par dagar sedan rundade vi Cape York, som är fastlands-Australiens norra udde. En rätt låg oansenlig udde, men kändes ändå som ett speciellt etappmål.

Cape York är den låga udden till vänster

Därmed lämnade vi Stora Barriärrevet och seglade in i Torres Strait. När vi ankrade vid Thursday Island hade vi seglat cirka 1500 sjömil sen vi lämnade Boat Works den 1 maj. Här några glimtar från vår segling efter Hinchinbrook, där vi avslutade vårt förra inlägg

Den 9 juni kom vi, Spray och Bliss till Cairns och Marlin Marina. Det gjorde också många andra båtar som deltar i rallyt till Indonesien. Ett litet ”get together” med fria drinkar var ordnat och det ville ju ingen missa. OSK-båten (OSK = Oceanseglingsklubben) Vista kom seglande från Nya Kaledonien ungefär samtidigt. De är på väg mot Sydafrika.

Anna och Arthur på Vista

Vi hade en liten OSK-träff på skaldjursbåten i marinan. Väldigt trevligt! Inte sen vi var på Tonga 2017 har vi strålat samman med så många OSKare på en gång.

Besättningarna på Bliss, Loupan, Spray och Vista

Cairns visade sig vara en väldigt trivsam stad, med det mesta en långseglare behöver. Dessutom fina omgivningar längs ”the Esplanade” med en härlig pool, grillplatser och en fin strandpromenad. Många små fina parker med tropiska växter och konstverk. En skön semesterstämning.

Huvudsyftet med besöket i Cairns var diverse förberedelser inför seglingen till Indonesien om några veckor. Så vi ägnade oss åt bunkring, tvätt, båtunderhåll, tankning, gasfyllning och så vidare och så vidare. När Vista, Spray och Bliss seglade vidare norrut, så stannade vi kvar ytterligare några dagar.

Shelley och Tony från australiensiska båten Beyond Outrageous kom förbi och hejade. Det visade sig att Shelley kunde prata rätt bra svenska efter att hon varit utbytesstudent i Västerås i sin ungdom. Kul!

Pelle trivdes lite extra bra nu, då ett litet band började uppstå. Det är Julian från Domini, Jeff från Seahorse, Scott från Muskoka och Pelle. De spelade varannan eftermiddag ombord på någon av katamaranerna. Kul! Vi hade också turen att få uppleva tävlingen Ironman, som också kan vara en kvinna.

Det är en rent otroligt krävande triathlontävling med 3.8 km simning, 18 mil cykling och 42 km löpning. Vinnande man gjorde detta på 7 timmar och 50 minuter och vinnande kvinna hade tiden 8 timmar och 40 minuter. Båda tiderna är banrekord. Det var ju många icke-proffs som tävlade också. Löpbanan vände ute på piren där vi ligger med båten och fortfarande klockan 11 på kvällen sprang det löpare på väg mot mål. De startade 7.30 på morgonen. Vilka hjältar/hjältinnor!

Vinnare!

En eftermiddag kom Julian glädjeskuttande längs bryggan. Han hade varit på ”jetski croc spotting” och sett fyra rejäla ”salties” (saltvattenkrokodiler). Hans entusiasm smittade och nästa dag satt vi på vattenskotern. Det var en kul utflykt!

Krokodilsafari

Till sist var det dags för en koll av Ullas öra. Nu var trumhinnan hel och badförbudet hävdes. Dykningen får vänta lite till, men dagen efter fortsatte vi vår segling norrut mot Lizard Island.

Vi dagseglade tillsammans med Keith och hans son Harry på engelska båten Amica, med nattstopp Low Island och Hope Island.

Solnedgång vid Hope Island

Vi hade egentligen tänkt göra en dygnsegling från Cairns till Lizard Island, men radarn hade fått hicka och vi vill helst kunna använda den på natten. Så det blev dagseglingar. På Midsommarafton hade vi en fantastiskt fin segling de sista 70 sjömilen till Lizard. Halvvind/slör, runt 17 knops vind, små vågor och sol. Nu ligger revet bara ett par sjömil bort så sjön blir väldigt snäll. Klockan tre på eftermiddagen kunde vi ta ner seglen och ankra i Watson Bay vid Lizard Island. Vi blev lite besvikna när vi insåg att besättningarna på Spray och Bliss redan firat midsommar med sill, snaps och sånger. När vi hämtat oss lite från besvikelsen, så tröstade vi oss med grillad Wagyufile ombord på Loupan och sen lite jammande ombord på Seahorse.

Pelle, Jeff och Scott jammar

Lizard Island är trevligt. Fina stränder, snorkling och några vandringar. Här finns också en lyxig resort. Inget för cruisers, men ett par kvällar i veckan kan vi seglare besöka Marlin Bar, där det då serveras god pizza eller goda burgare till humant pris. Vår första promenad gick till Blue Lagoon. Mycket fin strand, men varningsskyltarna avskräcker lite från badande.

Dagen efter gick vi upp de 359 metrarna till Cooks Lockout. Svettigt, men vi belönades med underbar utsikt och en känsla av att stå på en historisk plats. Det var hit kapten James Cook klättrade för att hitta en öppning i Stora Barriärrevet. Han började misströsta om det någonsin skulle gå att ta sig ut från, det som han upplevde som, en labyrint av rev. Han såg öppningen, som bär namnet Cooks Passage, och kunde så småningom ta sig ut på öppet hav igen.

Loupan med flera nere på ankringen
Underbar utsikt
Kan man ana någon öppning i revet?

På vägen ner från berget mötte vi ett par av de stora ödlor som inspirerade kapten Cook vid namngivningen av ön.

Lizard

När vi svettiga var tillbaka på Loupan var vi väl värda både en dusch och den försenade sillunchen från midsommaraftonen.

Vi försökte förstå varför vår radar var så opålitlig och till sist så hittade vi problemet. Det var en liten spricka i kabeln till radomen, gjorde att det läckte in vatten. Döm om vår (speciellt Pelles) förvåning och frustration, så hade inte Raymarine använt förtennad kabel, vilket gjorde att kopparledarna korroderat bort. Så nu är en temporär lagning på plats och ny kabel beställd Poste Restante Thursday Island. Lynn och Julian på Domini kommer att hämta ut den och ta med tills vi ses i Indonesien.

Efter ett par riktigt blåsiga dagar seglade vi vidare. Under blåsdagarna lärde vi bland annat känna Fred och Chris på den amerikanska katamaranen Sea Jay. Vi blev överbjudna på middag tillsammans med Keith och Harry från Amica och hade en supertrevlig kväll.

När vi skulle lämna Lizard Island ringde väckarklockan redan klockan 4 på morgonen. Vi hade 80 sjömil att segla till Flinders Island och vi ville komma dit innan det mörknade. Det blev en snabb och fin segling och vi kunde ankra när solen fortfarande stod högt. En verkligt vacker och stillsam ankringsplats. Nästa dag tog vi jollen till grannön Stanley Island tillsammans med Kat och Scott från kanadensiska Muskoka.

Kat och Scott

Vi hade inte tänkt på att det var nästan lågvatten och jättegrunt, så vi fick ankra jollen långt ut. Sen vadade vi in till land bland stingrays, gigant clams och babyhajar. Väldigt fint, men man får ju plaska lite extra för att skrämma upp stingrays som gömmer sig i sanden. Sen fick vi en spännande och intressant vandring till grottmålningarna. Längs stigen fanns små skyltar, som berättade om det liv som aboriginerna levde här redan för mer än 9000 år sedan och fram till Andra Världskriget.

Muskoka på väg mot Morris Island
Morris Island

Den ensamma palm som cruisingguiden beskriver på Morris Island verkar ha förökat sig. Här finns också en grav. En historia berättar om en seglare och en annan om en dykare. Från Morris Island gjorde vi sen en dygnsegling upp till Torres Strait. Första halvan var igen en härlig segling med halvvind och slör och nära revet, vilket gav oss nästan platt vatten och god fart. Sen ligger reven längre ut igen och det är glesare mellan dessa fantastiska vågbrytare, så det blev mer av havssjö tills vi gick genom Albany Passage och upp mot Cape York.

Mot Albany passage

Thursday Island är administrativt center här i Torres Strait och man kan klarera in och ut här. Sundet förbinder Coral Sea (och i förlängningen Stilla havet) och Arafura Sea (och i förlängningen Indiska Oceanen). Det är starka tidvattenströmmar som forsar här igenom och det märks på ankringsplatsen, där båtarna inte alls ligger i vindriktningen utan i strömriktningen. Det är intressant att ha varit här, men vi tilldelar inte Thursday Island några höga charmpoäng. Idag var vi inne i byn/stan (?) och det finns en fräsch mataffär, några pubar och små hotell, diverse butiker och ett antal kyrkor och kapell för olika trosinriktningar. Vår promenad i byn avslutade vi med mumsig lunch på Grand Hotels pub.

Det här var tänkt som startpunkten för vår segling till Indonesien, men som vanligt har vi kommit med nya idéer. Eftersom vi inte ska klarera in i Indonesien förrän efter den 22 juli, så seglar vi imorgon mot Darwin, cirka 750 sjömil västerut. Vi får en dryg vecka där innan vi seglar norrut till Indonesien. Då har vi bara dryga två dygns segling dit.

Dagssegling norrut innanför Stora Barriärrevet

Seglingen norrut från Great Keppel har vi gjort som dagseglingar och ofta stannat bara en natt på respektive ankring. Några ställen har vi legat stilla på, en dag eller två. Det är förstås skönt att få sova hela nätter, men vi tycker nog att det också blir lite ”slitsamt” efter ett tag och man hinner inte uppleva så mycket. Dagsetapperna har oftast varit mellan 40 och 70 sjömil. Ankringsplatserna har inte alltid varit så stilla, utan ofta ganska rulliga. Speciellt kan vind och tidvatten samverka och skapa hyggligt obekväm rullning. Vi har ju seglat innanför Stora Barriärrevet, men revet har legat många sjömil österut, så vågor har kunnat utvecklas och kryper runt till läsidan av öarna. I princip alla öar och rev längs sträckan vi seglat är nationalpark. På många platser finns bojar att lägga sig vid, för att skydda korallerna. Väldigt smidigt och det är sällan alla bojar varit upptagna. Något som förvånat oss är att öarna är så höga och bevuxna med tät skog. Många är faktiskt helt otillgängliga. Här ett axplock av några platser och händelser längs vår rutt.

Första stopp efter Great Keppel Marina blev Pearl Bay. Här fick vi återknyta kontakten med Lynn och Julian på Domini. De lyckades fylla jollen med vatten på grund av att vågorna bröt så häftigt mot stranden, när de skulle gå iland, men här är de torra och glada igen och på väg till oss.

West Bay på Middle Percy Island är en omåttlig populär ankring bland Aussies. Efter att ha läst våra cruising guides förstod vi att det skulle kunna bli lite väl rulligt för vår smak i den friska sydliga vinden. Bliss och vi sökte oss till South Percy Island, som beskrevs i ganska negativa termer i en av våra guider, men det var ett bra val, med inget eller lite gung och en fin strand.

Men vi måste ju ändå se vad som lockar så många till Middle Percy Island! Så en morgon seglade vi dit och möttes av ett otroligt gungande. På land finns en fin strand, ett hus med en kul samling minnen från cruisers och ett par vandringsstigar.

En liten del av alla kvarlämnade minnen

Nästa dag tog vi upp ankaret och seglade mot Scawfell Island. Mycket vacker och skyddad ankringsplats, helt utan gung, men ingen vettig möjlighet att gå iland. När vi lyft ankaret nästa morgon såg vi en hyfsat stor sea snake, cirka 1,5 meter lång och 2-3 cm tjock. Det finns många olika sorters sea snakes här och en del är direkt livsfarliga. Vi har inte kunnat identifiera vår orm. Seglingen vidare från Scawfell till Brampton Island skedde i relativt lätta vindar och inte mycket sjögång. Det fick oss att bestämma oss för att hissa spinnakern. Ett mycket ovanligt beslut! Den hade inte varit i användning på flera/många år och verkar ha tagits ner med ett trassel och sen glömts bort. Bliss kunde påpassligt fotografera vårt kämpande med spinnakern.

Ser inte så bra ut!

Men skam den som ger sig och till sist var seglet uppe. Bliss gennaker var uppe sen länge.

Ser lite bättre ut! Nu har vi fått blodad tand och spinnakern har hissats flera gånger

Brampton Island har en fin vandring till toppen på ön och den gick vi tillsammans med Cecilia och Jocke. En illgrön smal orm i ett träd fick Cecilia och mig att hoppa till. Den försvann snabbt, men lite googlande visade att det var en ”green tree snake” och att den är ofarlig. Ön är känd för sina vackra fjärilar, Blue Tiger Butterflies, och många fladdrande i buskagen bredvid stigen. Svårfångade på bild dock.

Spray kom inseglande efter vår vandring och blev inspirerade att ta en snabb tur till toppen före dagens sundowner. De hade inte riktigt koll på tidvattnet och blev nästan instängda i en grund lagun, stående på grund med jollen. Efter en hel del slit kunde de till sist, sent omsider, ansluta till sundownergruppen på Loupan.

Det låg en blåsig period framför oss och vi bestämde oss för att segla till Hamilton Island och leva lite landliv på denna, enligt ryktena, lyxiga ö. Att komma in i marinan var en ovanlig upplevelse. En ”concierge” kom ut och hämtade båtarna utanför marinan och det var sen incheckning på pontoonen. Låter väldigt hjälpsamt och bra, men i praktiken ledde till lååång väntan i blåsten utanför marinan. Lite tveksamt upplägg, men kanske skönt för den ovana. Conciergen som guidade oss in till sist, tyckte att vi gjorde en så snygg tilläggning i blåsten, så han gav oss ordentlig rabatt på avgiften. Tack för det! Marinan var bra med många och stora tvättmaskiner och en fin mataffär precis utanför vår brygga. Sen blev det ett par dagars utforskning av ön, som väl inte kändes överdrivet lyxig.

Nu stod stod den berömda ögruppen Whitsundays på tur. Eftersom vi fortfarande tyckte det var onödigt blåsigt gick vi upp till närbelägna och skyddade Sawmill Bay på Whitsunday Island. Där fanns den här varningsskyltarna spridda över viken.

Inget bad här heller

Nästa dag seglade vi vidare till Whitehaven Beach. Bra ankring och en helt fantastisk sandstrand. Kritvit, fin som potatismjöl och när man gick i den knirrade den som om man gick i kall snö.

Finaste stranden

Populär bland turister också och de anlände med turbåtar, helikoptrar och små kryssningsfartyg, alltmedan personal satte upp solskydd, fällde upp solstolar och dukade bord med drycker och tilltugg.

Efter solnedgången var det bara ankrade cruisers kvar som njöt av en sundowner till den nedåtgående solen.

Sundowner i potatismjölet

Hook Island och Butterfly Bay stod på önskelistan och vi såg fram mot att dyka och snorkla. Guideboken pekade på flera bra ställen. Ankringsviken var jättefin och lugn med många bojar. Första dykdagen dök Jocke och Pelle och Ulla var till hands i jollen. De fick ett fint dyk och var glada när de klättrade tillbaka i jollarna.

Dags för dykning och snorkling

Dagen efter var det Ullas tur att dyka med Jocke. Tyvärr lyckades Ulla schabbla till det när vi gick ner och kom ner alldeles för snabbt. Det blev ett dyk i alla fall, men det skulle visa sig att trumhinnan spräckts. Ulla tyckte att det ”skrek” i örat när hon höll för näsan och blåste för att få bort det envisa locket för örat efter dyket. Vid sundownern påpekade Cecilia att ljudet hördes även utanför Ullas huvud. Det var alltså luft som pressades ut genom trumhinnan.

Härlig sundowner, men ljudligt öra

Efter lite konsultation med läkarvän hemma blev det antibiotikakur i förebyggande syfte, absolut förbud mot vatten i örat och rekommendation att besöka läkare vid tillfälle. Trumhinnan skulle läka av sig själv.

Efter några dagseglingar var vi framme vid Magnetic Island. Jättemysig ö med lite hippiekänsla.

Horseshoe Bay, där vi ankrade
Mysigt café’

Här blev det läkarbesök. Tips till andra Australienbesökare är att skaffa ett Medicard. Det ger enligt avtal mellan Sverige och Australien kostnadsfri sjukvård vid akuta behov. Det hade inte vi skaffat, men sköterskan var snäll och menade att Ulla hade rätt till Medicard och gav ett gratisbesök hos den urtrevlige doktorn. Fortsatt var rekommendationen att inte få vatten i örat, men det fanns ingen infektion. Ulla var fortsatt lomhörd.

Superservice! Ulla blev nästan kär i doktorn

Det finns flera fina vandringar på Magnetic Island. Vi vandrade upp till en gammal försvarsanläggning ”The Fort”, tillsammans med Rick och Tatiana på den belgiska båten Masquenada.

Längs vägen fick vi se en vild Koala. Kul att se en i sin naturliga miljö.

Sömnig koala

Vi har flera gånger under vår tid i Stilla havet blivit påminda om hur lite vi lärt oss om vad som hände här under Andra Världskriget. Bland informationen runt ”The Fort” berättades att runt sex miljoner soldater från Australien deltog i kriget i Stilla havet. Kriget var svårt även här och bland annat Townsville bombades av japanerna.

På vandringen tillbaka ner till stranden hoppade plötsligt Tatiana minst en meter bakåt på stigen och skrek att det låg en orm framför. Aussievandrare (barfota!) berättade att det var en Common Death Adder. De låg ofta och solade mellan trappstegen. En av de giftigaste ormarna i världen! Vi bleknade, men han menade att de inte var så farliga, eftersom de bara bits om man trampar på dem. Vi höll ögonen extra öppna efter det. Rejält svettiga och hungriga avslutade vi med en god och sen lunch på en av restaurangerna vid ankringsviken.

Nu hade vi ju sett ormar, men vi närmade oss ”croc country”. Krokodiler i sitt rätta element vill man ju gärna se, men helst från Loupan och inte från jollen. Det finns ett sund mellan ön Hinchinbrook och fastlandet, som till stor del är ett nätverk av små flodarmar mellan stora mangroveområden. Perfekt för krokodiler! Vi och flera andra båtar passade tidvattnet för att komma in över sandtröskeln till sundet och ivrigt spanande gick vi norrut i sundet. Inga krokodiler i sikte. Vi, grekiska båten Filizi och engelska Domini ankrade uppe i en av flodarmarna och hade en stillsam dag och kväll med ivrigt spanande, men utan resultat. Däremot fick vi rikligt med kliande bett från sandflies, som ju älskar mangrovemiljön.

Perfekt krokodilmiljö?

Allt väl ombord!

En ny seglingssäsong har börjat

Tiden hemma rusade iväg snabbt och den 9 april stod vi på Arlanda igen med väskorna fulla som vanligt.

Dags för första etappens vår resa

Den här gången var plottern med tillbaka igen, efter ännu en servicerunda hos Raymarine. I packningen fanns också en ny linhjulshållaren till styrningen och diverse annat viktigt och mindre viktigt. Resan gick smidigt. Vi sov en natt på flygplatshotellet och sen tog vi tåget till Coomera och Boat Works. Samtidigt som vi satt på tåget kördes Loupan ut från ”storage area” till ”work area”, där hon stod med nypolerade fribord och väntade på oss, med en flygtrappa välkomnande framskjuten. Allt var fräscht och i ordning. Lite matta var vi nog efter resan och dygnsförskjutningen, men vi flyttade in, packade upp och tog kontakt med de olika företag, som nu skulle göra jobb åt oss.

Nästa förmiddag kom riggare Scott och stora kranen . Masten lyftes av för byte av stående rigg och allmän översyn. Det gick supersmidigt.

Efteråt kom de och tog i hand och tackade för att vi förberett så bra. Aldrig hade de stött på så rena och väl insmorda vantskruvar, påstod de. Ofta får de jobba i timmar för att få loss grejor. Pelle sög åt sig som en svamp av berömmet och gick småleende och nynnade mest hela dagen sen. Scott och Pelle fann varandra och Scott upplät riggverkstaden till Pelle för lite sidoprojekt. Snällt! Riggen lyftes av på torsdagen och redan på måndagen efter var det dags att lyfta på den igen. Hela processen gick över förväntan.

Scott och Pelle

Scott hade intressanta erfarenheter. Förutom att han jobbat åtta år hos Selden i England hade han seglat Transat och Ocean Race. Det var spännande att höra honom berätta olika historier kring de här äventyren. Han berättade bara om man frågade, så det var inget skryt direkt.

Botten målades, anoder byttes, nyrenoverade drevet och nya linhjulshållaren monterades, rostfritt putsades och en vecka efter vår ankomst var det sjösättning. Alltid lika skönt att vara tillbaka i vattnet.

Det fanns en hel del kvar att göra innan vi kunde lämna Boat Works. Ulla tog itu med sitt tristaste jobb – polering av överbyggnad och sittbrunn. Bimini, solceller, radar, vindsnurra med mera monterades och fall och andra linor drogs i. Jonbouy skjutsades in på service och dykutrustningen lämnades in på översyn. Vi började också bunkra och fylla upp förråden med mat och dryck. En ny 40 liters frys inhandlades, modell Engel, efter tips från Ultimo.

Darrin som tog hand Loupan när vi var hemma kom också på besök och lämnade tillbaka jollen, Pelles fingitarr och Ullas ukulele. De hade han varit gullig och haft hemma hos sig i säkert förvar.

Darrin

Vår kära 23 år gamla Yamaha utombordare slutade ju vara den pålitliga vännen förra året. Ulla googlade fram superfirman Outboard Parts Australia några mil från marinan och vi tog dit vår motor på sjukbesök. Vilket ställe och vilket gäng! Här talar vi om tusentals väl sorterade begagnade reservdelar och män med verklig kärlek till gamla motorer. Vår motor kunde återvända ombord i skick som bättre begagnad och är nu i tjänst igen. Lite lynnig med ålderns rätt, kanske.

Connor och Andy- superkillar!

Vi har verkligen välsignat Boat Works kostnadsfria (man betalar bensin förstås) lånebilar. Så många olika ärenden vi gjort! Den största utmaningen den här gången blev gasen som skulle fyllas. Det är faktiskt första gången sen vi seglade iväg 2015, som det blev en utmaning. Vi har (hade) två svenska kompositflaskor, PC5. Den ena var det hög tid (minst sagt) att göra omtest på, vilket visade sig omöjligt att hitta något företag som åtog sig. Det såg lovande ut först, då vi genast blev hänvisade till ett företag som skulle syssla med sånt, men de hade slutat och hänvisade till någon annan och så fortsatte det tills vi insåg att cirkeln var sluten. Den andra behövde bara fyllas och det kunde vi göra själv på långseglarvis.

Våra gasflaskor

Vi blev glada när vi hittade en annons om nya PC5:or till salu nära Boat Works, men det visade sig att de inte skulle börja säljas förrän om 2-3 månader. Efter många timmars googlande och telefonerande har vi nu en full PC5 och en full 4 kg australiensisk gasflaska. Puh!

Loupan skulle ju få nytt storsegel också och Gary Saxby på UK Sails, utanför Brisbane, har sytt upp ett nytt X-drive med tafetta på båda sidor. Det var färdigt när vi kom ner, men det blåste det så infernaliskt efter att vi kommit i vattnet, så vi sköt upp leveransen. Vi ville ju ha Gary med när vi satte på seglet och hissade första gången och vi ville inte ha kulingvindar. Till sist kom en dag med svagare vind och mellan regnskurarna kunde seglet sättas på och hissas. Ser jättefint ut.

Provhissning

Vår gamla storsegel från 2009, som tjänat oss i nästan 50000 sjömil slängdes i en container, men först klippte vi ut ett par bitar för framtida väskprojekt.

Blivande väska?

Sen var det äntligen dags att lämna Boat Works, detta förstklassiga varv och marina. Efter allt blåsande hade vinden tagit slut nu. Vi gick ner till Southport och ankrade. Vi ville besöka det trevlig museet HOTA igen, där de visade utställningen Pop Masters, med bland annat verk av Andy Warhol.

Några småfix fanns ju också att göra ombord. Bland annat hade vi en fyra meter lång latta från gamla storseglet som dröjt sig kvar ombord. En dag kom Marine Safety förbi. De stannade vid alla båtar som låg ankrade. De höll koll på de lokala båtar där folk bodde permanent. Tydligen finns en hel del sociala problem och misär ombord på en del av dem. De sa själv att de nog förstod att vi inte tillhörde gruppen ”permanent ankrade”, men undrade lite om vår segling. Synnerligen trevliga och hjälpsamma, för när vi frågade var vi kunde slänga lattan, så erbjöd de sig att ta den till sin container. Tack för det!

Vår gamla latta tas omhand

Efter två dagar gav vi oss iväg norrut, mot revet Lady Musgrave i södra änden av Stora Barriärrevet. Vi gick ut genom Goldcoast Seaway på torsdag morgon vid högvatten. Havet var nästan spegelblankt så det blev motorgång till en bit in på eftermiddagen. Sen åkte nya storseglet upp och förseglet rullades ut. Under natten blev det revdags, men vi ville inte reva i mörker första gången med nya seglet, så vi tog ner det och seglade med bara förseglet. På morgonen närmade vi oss Fraser Island och hissade igen. På eftermiddagen var vi framme vid Fraser Islands norra udde och det evighetslånga (20 sjömil) sandrev som fortsätter ut därifrån. Det blev segare än vi trott med väldigt stökig sjö och vågorna skjutsade oss fram och tillbaka medan vi kämpade mot strömmen och ökande vind. Dags att reva! Men nu visade det sig att hemlige Mållgan smugit sig ombord och knutit loss revlinan ur seglet, utan att berätta. Så det blev segling med bara förseglet genom natten. Till sist med bara en miniflik utrullad (här tyckte autocorrect att det skulle stå miniflodhäst), så vi skulle komma fram till revpassagen vid Lady Musgrave till högvatten på morgonen. Det var lätt att komma in i lagunen. Revöppningen var djup och prickad och med utkik i fören var det inget problem att ta sig vidare in och undvika bommies. Så strax efter åtta på lördagsmorgonen kunde vi ankra och konstatera att säsongens första 300 sjömil var avklarade.

Vi tog en härlig vilodag med lång frukost, lång tupplur för att sova igen lite efter seglingen och sen en god middag för att fira vår 35-åriga bröllopsdag.

Det hade varit perfekt att stanna ytterligare en dag, eftersom det skulle vara vindstilla. Men sen skulle följa en lång period med starka vindar och vi tyckte inte det skulle vara optimalt att vara där då. Dessutom ville vi gärna hinna ikapp våra vänner på Bliss och Spray som var ankrade vi Great Keppel Island, cirka 90 sjömil bort. Så nästa morgon lättade vi ankar och gick för motor på stilla vatten till Great Keppel Island.

Slappardag på havet

Vi ankrade bredvid våra vänner vid 22-tiden och somnade gott efter dusch och ett glas vin. Vid frukost nästa dag tittade Elisabet och Karl-Axel från Spray förbi och hälsade oss välkomna. Kul att ses igen!

Fint frukostbesök
Bliss och Spray vid GreatKeppel Island

Great Keppel Island är en jättetrevlig ö där man lätt kan stanna ett tag. Här finns långa fina stränder och flera olika vandringsleder, ett perfekt ställe för lite semester. Bliss och Spray hade hittat ställen där man kunde plocka ostron, så återföreningsfirandet blev självklart ostronplockning och bubbel på stranden.

En vandring i trevligt sällskap och med en del vackra vyer blev det förstås också. Cecilia, Jocke, Elisabet och vi bestämde oss för att ”gå till resorten” tillsammans. Karl-Axel valde polering av överbyggnaden på Spray. Ulla såg framför sig den vandringsled som gick direkt till resorten och sen lunch, så inget att äta eller dricka var packat. Vandringsledarna Elisabet och Cecilia tog inga genvägar och tre timmar senare kom vi fram till resorten och speciellt Ulla var hungrig som en varg. Lunchserveringen var stängd för dagen, men aldrig har en blek formbrödstoast smakat så gott. Efter toasten gick vandringen tillbaka till jollen på hemmastranden som en dans.

Glada vandrare
Dags för sundowner
Sista kvällen på Great Keppel Island

Det blåste verkligt friska vindar och en hel del häftiga regnskurar dök upp. Det började bli lite gungigt på ankringen. Dessutom hade vi upptäckt att aluminiumfoten (från Scanstrut) till radarstolpen har korroderat så mycket att den inte längre är säker. Vi bestämde oss för att gå in till närbelägna Keppel Bay Marina och åtgärda det och passa på att fylla på med frukt och grönsaker, när vädret ändå inte var så seglingsvänligt.

Båtunderhåll i trevlig miljö
Keppel Bay Marina

Snart seglar vi vidare norrut igen. Allt väl ombord!

På hemväg

Efter nyår började det bli dags att segla tillbaka norrut. Vi skulle ju flyga hem från Brisbane i början av februari. Först fick vi huka undan blåst och regn i skyddade Sugarloaf Bay ett par dagar. En riktigt regnig dag gjorde vi ett sista besök i centrala Sydney för att gå på Museum of Contemporary Art och se en stor utställning av Do Ho Suh, en sydkoreansk konstnär. Väldigt häftig och kul utställning!

På hemvägen, när vi gick genom skogen från busshållplatsen ner till jollen, fick vi stifta bekantskap med blodiglar. Riktigt läskiga typer som bet sig fast otroligt hårt. Pelle missade en mellan tårna och det blev riktigt blodvite när den upptäcktes och togs loss ett par timmar senare. Den satt som berg och gav sig inte förrän den dränktes i gin. Pelle blödde flera timmar efter. Usch!

Sydney är verkligen en perfekt plats att besöka med båt. Man kan ankra i princip överallt, det är lätt att hitta ställen att lämna jollen, det är en härlig blandning mellan stadsliv och strandliv och från de allra flesta ankringsplatser tar man sig lätt in till centrala Sydney med buss eller färja. Fast stan är så stor, med cirka fyra miljoner invånare, känns det väldigt avslappnat och vänligt. Vi stannade nästan en månad och hade hade gärna stannat längre.

Ett par dagar efter ”blodigelincidenten” fick vi en lättsam segling upp till Newcastle, cirka 60 sjömil norr om Sydney.

Intressant bok om hur Sydneys operahus kom till

Vi hade inga speciella förväntningar på Newcastle, eftersom det är känt som en av de största utskeppningshamnarna för kol i Australien. Det visade sig vara en rätt trevlig stad med fina promenader längs vattnet och en hel del mysiga kvarter. Marinan var också utmärkt.

Promenad ut på hamnpiren
Många restauranger längs kajerna
Gulligt!

Efter två nätter i Newcastle var det dags för säsongens sista segling, 2,5 dygn upp till Goldcoast och Southport.

Dags att kasta lämna Newcastle

Det blev mestadels behaglig undanvindsegling, men sista tolv timmarna var vinden svag och det blev motström på ett par knop. Det var den sydgående australiensiska strömmen som kom relativt nära kusten på den här sträckan. Vi var inte tillräckligt pålästa, men hade vi varit det skulle vi gått ännu närmare kusten det sista dygnet. Den sydgående strömmen var mot oss hela vägen från Sydney, men eftersom den större delen av sträckan var relativt svag, så var det först på slutet den blev ordentligt märkbar.

Efter ett par dagar i Southport gick vi upp till Boatworks för att göra båten klar för ett par månader på land. Vi hade haft behagligt klimat under hela vår vistelse i Australien, men nu blev det varmt. 30-35 grader, molnfri himmel och svag vind. Inte idealiskt för båtjobb. Däremot är marinan/varvet Boatworks idealisk för båtjobb. Här finns allt, varvet är fantastiskt välskött och har en servicenivå vi aldrig tidigare stött på. Lite dyrare, men mycket bättre.

Nikki från marinan piggar upp oss med förmiddagskaffe. Hon tyckte vi såg ut att behöva det.

Deras luftkonditionerade lounger och pentrys för oss seglare kom väl till pass under de varma dagarna. På platsen där båten ställdes upp i ”work area” fanns arbetsbänk med solskydd och Ullas favorit – flygplanstrappan. Så skönt och så mycket säkrare att slippa klättra på stege.

Vilken skillnad en riktig trappa kan göra!
Några av Boatworks crew
Sista dagen flyttades Loupan från ”work area” till ”storage area”. Betydligt billigare. Lite fixande återstår innan trappan och jollen ska tas bort.

Ända sen vi kom till Australien har seglare pratat om att orkangränsen går vid 26.5 grader syd, men vi har 30 grader syd i vår försäkring. Mycket förbryllande! Ulla bestämde sig för att besöka Pantaenius kontor på varvsområdet för att försöka bringa klarhet i frågan. Pantaenius representant bekräftade att orkangränsen går vid 26.5 grader syd i Australien och att den gränsen används av Pantaenius i Australien. Vi bad Pantaenius i Sverige bekräfta att det även för oss skulle vara den orkangränsen som gällde när vi är i Australien. Utan någon diskussion bekräftade de att den lokala orkangränsen skulle gälla. Mycket pengar sparade vi på det, eftersom vi därmed inte behövde teckna något orkantillägg. Vi uppskattar att Pantaenius svarade utan krångel, men nog vore det ännu bättre om de justerade orkangränsen i seglingsområde Australien i alla försäkringar.

På Australia Day, den 26 januari, tog vi ledigt och åkte till museet HOTA för nationaldagsfirande med lunch på takterrassen, konsert i parken och ett hejdundrande fint fyrverkeri med tillhörande musik och dikter. Mycket mäktigt!

Innan det var dags att vinka adjö till Loupan började vi också planeringen av det arbete som ska göras innan det är dags att segla vidare.

Darin gör riggcheck och ser också till Loupan när vi är hemma

Vi har nu beställt ny stående rigg, nytt storsegel och lämnat in drevet för renovering. Vi hittade också, till sist, orsaken till ett klickande ljud från styrningen, som vi funderat över en stor del av säsongen. Det visade sig komma från rattstyrningens vajersystem, där linhjulshållaren spruckit. Ny linhjulshållaren kommer att finnas i vårt bagage när vi åker tillbaka.

Linhjulshållaren äntligen på väg ut

Boatworks ligger idealiskt till för Brisbanes flygplats. Tågstationen ligger 10 minuter bort och därifrån kan man ta tåget direkt till flygplatsen eller in till Brisbane. Nikki från Boatworks skjutsade oss och vårt bagage till stationen. Vi hade bestämt oss för ytterligare ett tvådagars besök i Brisbane för att pusta ut lite innan den långa resan hem. Bland annat besökte vi utställningen AIR på moderna museet, GOMA. Sista dagen hyrde vi bil och besökte UK Sails för att diskutera storseglet med segelmakare Gary. Sen begav vi oss till flygplatsen, där det blev dusch och klädbyte innan vi checkade in. Det hade verkligen varit varma dagar.

Vi tycker det varit en omväxlande och innehållsrik seglingssäsong med start i Nya Zeeland, en avkopplande månad i Fiji, spännande en och en halv månad i Vanuatu och till sist fyra trevliga månader i Australien. Vi har seglat cirka 5000 sjömil och Loupan har skött sig bra. Det är första säsongen sen 2015 som vi är på väg hemåt och inte längre på väg bort. I slutet av den här säsongen tog vi också farväl till Stilla Havet, efter sex fantastiska fina seglingsår, med så många upplevelser och möten med underbara människor. Vem kunde ana att det skulle bli så länge, när vi gick genom Panamakanalen i början av 2017. Inte vi i alla fall, som trodde att vi med råge skulle ha seglat runt jorden vid det här laget.

Sen vi kom hem har vi diskuterat en hel del kring kommande seglingssäsonger. Vart seglar vi efter Australien? Över Indiska Oceanen mot Sydafrika eller norrut mot Indonesien, Malaysia och Thailand? Ursprungstanken var att sikta mot Sydafrika. Med inspiration från de entusiastiska seglarvännerna Carina och Conny så har vi ändrat oss (igen!) och bestämt oss för att segla till Indonesien, Malaysia och Thailand. Det blir spännande!

Vilken fantastisk vecka!

Den senaste veckan har verkligen intryck och trevligheter stått som spön i backen med julfirande, Sydney Hobart Race, Blue Mountains och nyårsfirande.

Café’ Fika blev ett bra ställe att förbereda julmaten på. Ett par dagar före jul hade de en julmarknadskväll och vi var där och laddade upp inför det svenskinspirerade julfirandet.

På väg mot julbordet

På julafton kunde vi bjuda våra Aussievänner på sill, Janssons frestelse, julskinka, köttbullar, glögg, snaps, rödbetssallad och annat gott.

Populärast blev sill, den goda Skagenröran och, lite otippat, ägghalvor med Kalles kaviar. Men de har ju sin Vegemite, så det är vana vid udda smaker. Glögg tycktes tveksamt, men de var duktiga på att sjunga till snapsen.

God Jul!

På juldagen tog vi det lugnt och promenerade i Manly, där vi kunde njuta av glada julfirare som fyllde stränder, parker, balkonger och terasser. Mycket grillande och picnicande. Härligt att se ett föräldrapar i röd bikini och röda badbyxor, båda med toppluva, dela ut julklappar i trädgården. Inte så likt julen hemma, men väldigt likt midsommarafton, förutom att midsommarkransar var utbytta mot tomteluvor.

Julstämning vid Manly Ocean Beach

På alla populära stränder längs kusten så har frivilligorganisationen Surf Rescue utsiktstorn där de försöker ha koll på alla badare. Det är ju ofta rejält med vågor in mot stranden och det kan vara strömt på grund av tidvattnet. Vi frågade dem i Manly om det här med hajar. Har de verkligen hajar vid stranden? Jodå, 5-6 gånger per år gick hajlarmet i form av en siren som tjöt och hajflagga hissades.

Via kompisbåten Bliss och också via Down Under Rally kom vi i kontakt med Sanna (Susanna Westling), som är Cruising Captain på Middle Harbour Yacht Club (MHYC). Hon och hennes man Niclas kom till Australien för sjutton år sedan. Vi stämde träff i Manly och de kom med sin båt RaRa och vi fick tillfälle att träffa Sanna, Niclas och deras son Oliver både på julmarknaden hos Fika och dagen efter i vår sittbrunn. Jättetrevligt!

Niclas, Sanna och Oliver

Annandag jul var det dags för helgernas första stora händelse i Sydney Harbour, starten på Sydney Hobart Race. Delar av Sydney Harbour spärrades av för icke-tävlingsbåtar, men vid sidan fick vi åskådarbåtar samsas. Ingen ankring, utan alla båtar fick sakta ”hovra” vid avgränsningarna och alla hundratals båtar ville ju vara närmast. Det var ett trevligt gäng som följde med oss ut. Andrew och Claire från Eye Candy och Majieke och Martijn från holländskA LEF.

Majieke, Claire, Andrew, Martijn och Pelle är förväntansfulla

Tur att vi fick med oss veteranen Andrew, som både seglat Sydney Hobart flera gånger och varit ute som åskådarbåt. Det var verkligen bra med lite goda råd när leden av åskådarbåtar tätnade och också att vara förberedd på den otroliga rusch som blev när alla motorbåtar hängde efter i full fart när tävlingsbåtarna passerat. Vilken tvättmaskin det blev!

En kanotist lever farligt när alla sätter av efter seglarna

Det var mäktigt att se de stora 100-fots-båtarna kryssa uppför Sydney Harbour följda av cirka 100 andra tävlingsbåtar. 100-fotarna klarade av hela sträckan till Hobart (628 sjömil) på ett och ett halvt dygn denna gång. Det är en snittfart på 17,5 knop.

Första båt till Hobart

Det blev en minnesvärd dag i absolut perfekta förhållanden för både tävlande och åskådare. På kvällen tittade vi på starten på Youtube för att få en repris. Då kunde vi också se Loupan i en kort bildsekvens.

När vi lämnat av vår besättning från dagens äventyr gick vi till Middle Harbour Yacht Club, där vi bokat plats några nätter för att åka till Blue Mountains, en stor nationalpark drygt en och en halv timmes bilresa från Sydney. Blue Mountains finns också med på FN’s Världsarvslista. Här finns mängder med vandringsleder och utsiktspunkter i det vackra området. Vi hyrde bil och kom upp vid lunchtid. Efter en snabb lunch åkte vi till Echo Point för att titta på bergsformationen Three Sisters. Nu märktes det att det var julledigt och semestertid! Massor av turister, både utländska och inhemska. Ovant!

Three Sisters

Sen bar det av till en sen eftermiddagsvandring till Wentworth Falls innan vi åkte till vårt Airbnb i Blackheath för en dusch.

Fina vyer
Weeping rock

Trots att det var så mycket människor i rörelse så var väldigt många restauranger julstängda. Vi fick faktiskt leta ordentligt innan vi fick middag och lite letande blev det nästa morgon också för att få tidig frukost. Vi skulle gå leden Grand Canyon Walk och ville inte komma iväg för sent, eftersom det var varma dagar. Temperaturen var måttliga 16 grader på morgonen, men steg till 28 grader på eftermiddagen. Många trappsteg blev det den dagen, eftersom man först ska ner drygt 300 meter i ravinen och efter en fin vandring i den skuggiga och svala ravinen är det bara att ta sig upp igen.

På väg ner i ravinen

En härlig vandring och lunchen på Megalong Valley Tea Room smakade super efteråt. Restaurangen var ett jättemysigt ställe, lite vid sidan om allfarvägen med servering i trädgården och med utsikt över dalen.

Trötta i ben och fötter, men väldigt nöjda med dagarna i Blue Mountains, körde vi hemåt till MHYC och Loupan.

Home sweet home

Vi blev kvar ytterligare en dag i marinan för att tvätta och bunkra, men sen var det dags för nästa äventyr – nyårsfirande i Sydney Harbour.

Vi hade fått rådet att gå till Athol Bay inför nyår. Därifrån är det fri sikt mot Sydney Harbour Bridge, som är centralpunkten för firandet. Det är tillräckligt nära för att ”känna” fyrverkerierna från fem olika pråmar och från bron. Eftersom flera hundra båtar väntades dit på nyårsafton, så hade vi fått rådet att ankra redan dagen innan för att skaffa oss en bra plats. Till vår stora glädje dök också Vindsang från Hobart upp där. Dem har vi inte träffat sen Port Resolution.

Precis som vid starten av Sydney Hobart race så placerades det ut massor med bojar som avgränsade området där vi åskådare inte fick vistas från klockan 20 på nyårsaftonen. För övrigt blev stora delar av Sydney Harbour ett tillåtet ankringsområde för de många båtarna. Allt från stora motoryachts till små öppna båtar låg ankrade i Athol Bay och det fylldes på hela dagen.

Full fart genom ankringsområdet

Fendrar var uthängda eller låg redo på många båtar, men det mesta gick väldigt lugnt till och i god semesterstämning med folk som festade, badade och fiskade.

Redo för nyårsfirande

Ett stort antal båtar från polisen, sjöpolisen och marine rescue patrullerade området hela dagen och hjälpte till där det behövdes. Vi låg jättebra på första parkett precis bakom avgränsningslinjen. Ända tills Ada Hardy gled in en halv timme innan kvällens program började och blockerade vyn mot bron.

Grrrrrr kunde höras från Loupans besättning

Vi visste att det var för lite plats för Ada Hardy, då Eye Candy fått flytta därifrån på grund att den stora motoryachten bredvid svajade in i området. Det örat ville inte skepparen på Ada Hardy lyssna på. Men det skulle snart bli lite besvärligare läge, då Ada Hardy nästan svajar in i grannbåten med aktern. Det slutade med att sjöpolisen sa åt Ada att ankra på annan plats. Och vi fick tillbaka vår plats på första parkett.

Nu är de inte glada på båten bakom Ada Hardy

Det som man främst tänker på när det gäller nyår i Sydney är fyrverkeriet. Men det är ett program som börjar redan klockan 20 med olika ljusspel på bron, ”barnfyrverkeriet” klockan 21, kommersiella båtarnas ljusparad och till sist det makalösa fyrverkeriet vid midnatt. Till fyrverkeriet vid midnatt kan man också lyssna på specialskriven musik som passar med fyrverkeriets rytm. Väldigt ambitiöst!

Svårt att göra fyrverkerierna rättvisa på bild.

Hela nyårsafton blev en oförglömlig upplevelse, både med all båtaktivitet under dagen och det häftiga nyårsprogrammet. Tack Sydney och Gott Nytt År till er alla!

Allt väl ombord och vi ser fram mot ett spännande 2023!

Mot Sydney

Tiden rusar och det är snart tre månader sen vi kom till Australien. Hög tid för en uppdatering här på bloggen. Efter att ha acklimatiserat oss några dagar i Bundaberg gav vi oss iväg med tåg, flyg och bil till södra Australien för en turistresa i vindistrikten utanför Adelaide och sen Great Ocean Road. Några bilder från vår resa kommer här:

Vi har verkligen lärt oss tycka om ”the Aussies”. Alltid ett leende och en rolig kommentar till hands.

Pubkväll längs Great Ocean Road

Vi besökte också Brisbane, som vi gillar skarpt. En dag tog vi bussen ut till Lone Pine Koala Sanctuary. Här finns inhemska djur från Australien som av olika skäl behöver hjälp.

Höjdpunkten var mötet med koalan. En mer känslofylld upplevelse än väntat.

Några dagar efter att vi avslutat vårt turistande söderöver städade vi ur Loupan och flög hem för att under ett par veckor träffa och krama om familjen. Vi längtade lite extra, eftersom vi kommer att vara i Australien över jul.

På väg hem till barnbarnen

När vi var tillbaka i Bundaberg var det dags för Down Under Rallys Welcome Week. Down Under Rally drivs av Leanne och John Hembrow och är ett sätt att förenkla för seglare som besöker Australien. Även om det låter som en tävling så är det inte det. Man kan starta varifrån som helst och komma till Australien i princip närsomhelst. Rallyt kostar en slant, men har ett mycket större värde. Massor av råd inför ankomsten och en mycket välordnad Welcome Week med mängder av värdefull information, serverad på ett trevligt sätt. Dessutom många sociala aktiviteter och man lär känna andra seglare som man kanske kommer att stöta på under vistelsen här. John började varje morgons radionät på VHF med olika australiensiska musikklassiker. För den som vill ha lite ”Australien vibe” kommer här länk till Johns Down Under spellista på Spotify.

John och Leanne har goda kontakter med ett antal sponsor som bidragit med verkligt fina priser som lottades under flera gånger per dag. Vi vann ett av de ”mindre” priserna, men många priser hade ett värde på flera tusen kronor. Som rallydeltagare får man också fina rabatter på många marinor och båtbutiker längs kusten.

Vi hade turen att vinna en jättefin Cruising guide för Queensland

Australiensarna ääälskar förkortningar och slang och vi börjar så smått lära oss lite. Dels av John, men också av australiensiska seglarvänner. Några smakprov: Bundy = Bundaberg, Rocky = Rockhamton, Sheila (eller bird) = kvinna, Have a leak = gå och kissa, Arvo = eftermiddag, On the piss = berusad

Den talangfulla och kända (men för oss okända) musikern Jay Hoad stod för musikunderhållningen på avslutningsfesten.

Jay Hoad

De som ville fick också prova att få ljud i Aboriginernas traditionella instrumentet diggeridoo

Pelle lät bra som blåsare
Vi fick jättegoda skaldjur!

Morgonen efter att Welcome Week avslutats lämnade vi och många andra båtar marinan. Vi med siktet inställt mot Sydney, men med några stopp på vägen. Det blev semesterseglingsförhållanden ner i Hervey Bay till Fraser Island och Great Sandy Straits.

Stilla kryss ner mot Fraser Island

Från Welcome Week var vi välinformerade om risken att stöta på hajar, krokodiler, dödliga små maneter, farliga ormar och giftiga spindlar. Bland annat finns här 190 sorters ormar, men ”bara” tjugofem arter kan döda eller skada människor. Skönt att veta! Tjugo av Australiens ormar är bland världens tjugofem farligaste. Vi tycker nog de i stort sett osynliga små dödliga maneterna verkar läskigast, men de får vänta till nästa år när vi seglar upp längs barriärrevet. Vår nya fina Cruising guide för Queensland har varningstrianglar med krokodiler och hajar på vissa ankringsplatser. Man blev inte direkt badsugen och vi såg oss för när vi sköt jollen i vattnet från sandstranden på Fraser Island.

Något annat som också är lite speciellt för oss är att man ofta behöver korsa en relativt grund sandbank när man ska in och ut ur olika ankringsområden. Den grunda sandbanken tillsammans med tidvatten och inkommande havsdyning/vågor i fel kombination kan göra det direkt farligt att korsa sandbanken. Dessutom rör sig sandbanken över tid, så man kan inte lita på att sjökortet är korrekt. Rådet vi fick på Welcome Week var att ropa in till VMR (Voluntary Marine Resque) för att få information om förhållandena på sandbanken. Ibland får man också waypoints för en djupränna.

Det var spännande när vi skulle ut ur Great Sandy Straits och över den ökända Wide Bay Bar, men det var inga problem när vi gick ut enligt konstens alla regler: 1-2 timmar före högvatten, mindre än 1,5m vågor utanför, vind mindre än 15 knop och beväpnade med waypoints från VMR. Nu känner vi oss lite mer rutinerade efter flera ”bar crossings” på vår väg ner mot Sydney.

Vi väntar på högvatten för att gå ut genom Wide Bay Bar ett par sjömil bort

Vi lämnade Wide Bay Bar på eftermiddagen och seglade en lugn och stillsam nattsegling ner till Moreton Bay utanför Brisbane. Vi hade sällskap med de australiensiska seglarvännerna på Eye Candy och Gone With the Wind.

Fantastisk solnedgång på väg mot Moreton Bay

Sen skulle vi vidare mot Gold Coast och Southport. Det finns grunda inre vattenvägar dit från Moreton Bay och de hade vi planerat att gå, eftersom vinden skulle vara rakt i nosen. Men någon dag innan upptäckte vi att det fanns en kraftledning som var tveksamt låg, vilket ledde till att vi klockan 4 på morgonen dagen efter lyfte ankaret från Sandhills och gick havsvägen ner till Southport.

Sandhills
Ankrade vid Sandhills med Brisbanes skyline i aktern

Den tidiga avgången berodde på att vi ville komma till Gold Coast Seaway (en ganska snäll ”bar crossing”) i dagsljus. Gold Coast-området beskrivs av våra australiensiska seglarvänner som ”Australiens Florida”. Och det hände verkligen något hela tiden.

Vi passade också på att besöka The Boat Works, där vi ska lägga upp båten när vi åker hem i februari. Och vilket ställe! Det i särklass mest välordnade varv vi sett och med otroligt fin service till oss båtägare. Ett varvsparadis, sa Julian på engelska båten Domini. Det kommer att bli toppen! Vi firade också Annies födelsedag

Andrew, Claire (Eye Candy), Annie, Liam (Gone With the Wind) och vi

Det hade varit en lång period med sydliga vindar och vi, tillsammans med många andra båtar på väg söderut tog chansen när vinden dog ut. Vi lämnade Southport sent på eftermiddagen och nästa morgon ankrade vi i floden vid Yamba, efter en natt med i huvudsak motorgång.

Inloppet mot Yamba och surfstrand

Redan morgonen efter lämnade vi Yamba och styrde mot Coffs Harbour, där vi bokat plats i marinan. Det finns gott om ankringsplats i viken utanför, men det skulle bli ordentlig vind och risk för dyning in i viken så vi bokade för säkerhets skull plats i marinan. Tur var det, för det blev ordentligt gung därute och vi fick hitta en ”nödplats” i marinan till Eye Candy kvällen efter.

Coffs Harbour
Det går ingen nöd på oss medan vi väntar

Efter två dagar kunde vi fortsätta seglingen söderut och efter 36 timmar ankrade vi i en av Sydney Harbours många vikar.

Vi närmar oss inloppet till Sydney Harbour

Det blev dock en lite struligare avslutning på seglingen än vanligt. En trimlina hade gått av och fastnat i översta spridaren, vilket gjorde att vi inte kunde få ner storseglet. Det löste sig genom att vi gick in på grunt vatten och ”snabbankrade”, hissade upp Pelle i riggen för att ta bort linan och sen kunde storseglet tas ner. Sen kunde vi gå in i viken och ankra för natten.

För Claire and Andrew på Eye Candy och Annie och Liam på Gone With the Wind blev ankomsten till Sydneyområdet känslosam. Gone With the Wind avslutade sin segling runt jorden och Eye Candy kom hem efter många år i Medelhavet, Karibien och Stilla Havet.

Efter vår första nattankring innanför North Head (norra udden vid inloppet till området Sydney Harbour) flyttade vi oss och ankrade i Manly. Där gick vi bland annat en fin vandring upp på North Head med härlig utsikt över Sydney Harbour och Tasmanska sjön.

På North Head

Vi hittade också svenska caféet Fika och fick njuta av Luciatåg, glögg och lussekatter. Ett par hundra Australiensvenskar var på plats.

Efter ett par dagar i jättemysiga Manly gick Eye Candy och Loupan in mot centrala Sydney och det kändes häftigt att komma in mot Sydneys fantastiska operahus och Sydney Harbour Bridge. Det är alltid något speciellt att närma sig städer från vattnet.

Ankrade i Farm Cove
Nöjd besättning i Farm Cove

Nu har vi varit i Sydney en och en halv vecka. Det är en härlig stad, full av liv och rörelse, med mycket att se och göra både på land och vatten. Vi har bland annat varit på guidad tur och på konsert med Nick Cave och Warren Ellis i Operahuset. En mäktig upplevelse!

Sydney är en båtvänlig stad med många bra ankringsplatser, både centralt och i lite lugna stillsamma vatten. Det går oftast att hitta ett bra ställe att förtöja jollen när man ska iland. På många platser finns gratis gästbojar, dock väldigt få gästplatser i de många marinorna. Här stillsamma Sugarloaf Bay bara några få sjömil från centrala Sydney.

Nästan som Napoleonviken?

Det har varit väldigt kyligt den senaste tiden med hårda och iskalla sydliga vindar från Antarktis. Det har varit långbyxor, fleece och middag inne. Täckena är tillbaka i påslakanen och vi har till och med slagit på värmaren en stund på morgnarna när termometern visat 13-14 grader. Brrr! Men nu vankas mer normalt sommarväder och det ser vi fram emot.

Vi stortrivs verkligen här och ser fram mot den spännande starten av Sydney Hobart race på Annandag jul och det spektakulära nyårsfirandet här i Sydney Harbour. Julafton firar vi med Claire, Andrew, Annie och Liam med lite svenskinspirerad julmat ombord på Loupan. Vi kommer säkert drabbas av lite hemlängtan också, trots det trevliga sällskapet.

Vi önskar er alla En God Jul och Ett Gott Nytt 2023!

Framme i Australien

Igår kväll kl 21 kom vi fram till Bundaberg efter knappt 6,5 dygn på havet. Sista natten blev lite mer spännande än tidigare nätter. Vi såg hela natten åska på avstånd och vi visste att vi sannolikt skulle träffa ”svansen” på den front som hörde till lågtrycket längre söderut. Natten var stjärnklar, men strax före klockan 5 blev himlen svart och vi hamnade i en riktigt rejäl squall med tonvis med vatten och upp till 50 knops vind. Som tur var hade Pelle, som hade vakt, sett den komma på radarn så det var bara en flik av förseglet ute. Storen hade inte varit uppe på hela natten eftersom vi sett åskan och ville ha en segelsättning som var enkel att hantera snabbt för den person som hade vakt. Efter en timmes regn och blåst var vi ute i klart väder igen. Snurriga svaga vindar dock, så Yanne fick träda in och tog oss in till Bundaberg. Eftersom det var kväll fick vi ankra på anvisad plats över natten. Efter ett glas vin somnade vi väldigt sött.

I morse fick vi komma in till karantänsbryggan för inklarering. Mycket hade vi fått höra i förväg om de stränga ”Australien Border Force” och alla kontroller som skulle göras, så vi var lite spända. Det blev först en jättetrevlig, ganska lång, intervju med Liz från Customs. Sen kom Lee från Bio-Security och det var inte alls det drama vi varnats för, utan en trevlig stund det också. Vi fick behålla det vi varit oroliga för, dvs träsniderier, snäckor och conchhornet. Vi hade också kunnat få behålla våra flätade korgar och en väska av stråmaterial, men när hon visat vad som hände när de daskades mot vår diskbänk, så tyckte vi de kunde gå med övriga sopor som hon tog hand om. Det fullkomligen kryllade av pyttepyttesmå svarta insekter, som lever av torra fibrer. Vi hade aldrig sett några på egen hand. Har man stråarbeten ska man lägga dem varannan månad i en påse och spruta in insektsmedel alternativt sänka dem en stund i vattnet berättade hon. Sen var allt klart!

Efter lunch och en tupplur tog vi en promenad till mataffären i Burnett Heads. Då mötte vi de här. Kändes kul!